Myron W. Krueger: artysta, badacz, informatyk, to autor serii artystycznych, komputerowych instalacji, które stały się zaczątkiem systemów Rzeczywistości Wirtualnej, takich jak choćby CAVE. Krueger nazywany jest ojcem Rzeczywistości Wirtualnej, choć swoje projekty opatrywał mianem sztucznej rzeczywistości lub nazywał je środowiskami responsywnymi.
Środowisko responsywne to - wg amerykańskiego artysty - takie, w którym komputer odbiera działania użytkownika i odpowiada na nie w sposób przemyślany poprzez złożony system środków wizualnych i akustycznych, oraz dostosowuje się do powstałych w ten sposób nowych warunków środowiska.
Po Glowflow przyszedł czas na instalację Metaplay, wystawioną w jednej z uczelnianych galerii Uniwersytetu Wisconsin w 1970 roku. Projekt Metaplay zasadzał się na transmisji dwóch przekazów wideo z wnętrza instalacji, gdzie obecny był widz, i z osobnego pokoju, gdzie znajdował się artysta. Oba obrazy nakładały się na siebie a widz i artysta mogli na bieżąco modyfikować (rysować) powstający efekt wizualny. Kontynuacją Metaplay była Psychic Space: labiryntowa instalacja bazująca na efekcie dyslokacji, oprócz wideo, mocno oparta na wrażeniach dźwiękowych.
Choć Myron W. Krueger po Videoplace nie stworzył już żadnych przełomowych projektów, jego roli w rozwoju systemów Rzeczywistości Wirtualnej, sztuki interaktywnej, oraz w propagowaniu synergii sztuki z informatyką, nie sposób przecenić. Jego środowiska responsywne stanowić miały także prototyp dla podobnych projektów, mających jednak swoje zastosowanie w edukacji, psychologii i psychoterapii.
[1]
[2]