Gry i klasyczne formy narracyjne dzieli szereg różnic:
- a) W przeciwieństwie do opowiadania, które składa się z ustalonej
sekwencji zdarzeń i opisów, gry komputerowe wymagają od czytelnika/użytkownika,
aktywnego udziału, nie tylko w celu interpretacyjnym, lecz także, by w ogóle mieć dostęp
do zawartości gry. (rozróżnienie wiążące także dla hipertekstów i cybertekstu w ogóle)
- b) Formy narracyjne opierają się na mimesis, na semiotycznej
reprezentacji, podczas gdy gry polegają także na symulacji.
- c) Patrząc w kategoriach temporalnych: opowiadanie jest o tym, co już się
wydarzyło, podczas gdy symulacja (gra) traktuje o tym, co może się wydarzyć.
- d) Opowiadanie jest w swej naturze statyczne, a gra (symulacja) dynamiczna. Dlatego
też, jak zauważa Gonzalo Frasca - (Frasca 2001, s.87) opowiadanie używane było w kulturze
jako nośnik twierdzeń, sądów, przekonań, wierzen i dogmatów: (teza aktualna także dla hipertekstu).
Nasze religijne i moralne wartości historycznie ukształtowane zostały w ten
właśnie sposób jako różne święte księgi (Biblia, Koran). I choć interpretacja
świętych tekstów zawsze była kwestią otwartą, zapisane słowa i same opowieści
pozostawały te same. Z drugiej strony - symulacja jest dynamiczna i jej zasadą jest
zmiana: generuje ona różnorakie wyniki, co czyni ją niezbyt dobrym rozwiązaniem
dla wszelkiego typu moralnych przykazań, gdyż raczej nie chcielibyśmy, aby święty
tekst raz mówil nam "Nie zabijaj" a za drugim razem "Zabijaj". (Frasca 2001, s.87)
- e) W przeciwienstwie do literatury gry nie są o Innym, ale o Ja (mnie samym).
Gry skupiają się na samodoskonaleniu i eksploracji zewnętrznego świata a nie na
eksploracji międzyludzkich zachowań, a jeśli gry próbują tak czynić, (jak w Sims
czy w Black and White) to wyłącznie z perspektywy boskiej.
Ta właściwość gier łączy się ściśle z zagadneniem sprawstwa, w literaturze element
ten przynależy do świata bohaterów, w grach - do świata gracza.
Poprzez opowiadanie nam swojej fabuły - powieść zachęca nas do odłożenie naszego działania, naszego sprawstwa, naszej wolności w dokonywaniu wyborów, na bok. Gry z kolei zasadzają się na tych elementach.