Aktualności - Archiwum - 2005

interaktywny dramat FACADE

Lada chwila minie rok od opublikowania interaktywnego dramatu Facade, i - jak sie okazuje - jest to rok pełen sukcesów. Facade okrzykniete zostało "olbrzymim krokiem" w przyszlość gier komputerowych. Od kilku tygodni pobierac mozna ze stron Facade i serwisu download. com mocno skompresowana wersje pliku instalacyjnego, wkrótce ukazać się ma wersja na platformę Mac (do tej pory tylko Windows).

Jak piszą twórcy projektu, Michael Mateas and Andrew Stern, Facade to oparty na sztucznej inteligencji artystyczno-naukowy eksperyment w dziedzinie elektronicznej narracji:

proba wyjścia poza tradycyjną, rozgałęziającą się czy też hiperpołączone opowiadanie, którego celem jest stworzenie kompletnej, jednoaktowej, interaktywnej sztuki: Łącząc interdyscyplinarny zestaw metod artystycznych z technologiami z dziedziny sztucznej inteligencji, zakonczyliśmy właśnie piąty rok wspólnej pracy nad stworzeniem fabularnej architektury, która wspierałaby emocjonalne, interaktywne zachowanie bohaterów i dramatycznych wątków. W ramach tej architektury stworzyliśmy dramatycznie wciągający, wirtualny, trójwymiarowy świat przebiegający w czasie rzeczywistym, zamieszkany przez sterowane komputerowo postacie, w którym gracz doświadcza historii z pierwszoosobowej perspektywy.

Plik instalacyjny ma niestety aż 800 MB. Warto go pobrać i wejść w świat nieznany do tej pory odbiorcom sztuki. Zapraszamy takze do dyskusji o Facade na naszym forum.

GOOGLE - BOOK

Przegladarka google zostala poszerzona o bardzo pozyteczne, wrecz rewelacyjne mozliwosci. Google uruchomilo usluge google - print (ktora wkrotce, z powodu protestu wielkich wydawnictw, zmienila nazwe na google - book) pozwalajaca na przeszukiwanie zasobow ksiazkowych niemal w identyczny sposob, w jaki przyzwyczailismy sie przeszukiwac zasoby internetu. Moze nie brzmi to zbyt rewolcyjnie, ale - od czasow powstania idei memexu Vannevara Busha i idei uniwersalnej biblioteki Xanadu Teda Nelsona, nikt nie byl w stanie stworzyc technologii pozwalajacej na natchmiastowy dostep do stron ksiazkowych zawierajacych poszukiwane przez nas slowo lub sekwencje slow. Dla studentow i wszelkich badaczy oznacza to, mowiac eufeministycznie, bardzo wiele... Baza ksiazek objetych przeszukiwarka google jest oczywiscie ograniczona. Np. kwerenda "poetyka opisowa" nie przynosi zadnych rezultatow, podobnie jak inne zapytania w jezyku polskim. Innym ograniczeniem jest ilosc stron jednej ksiazki, w ktore przeszukiwarka pozwoli nam zajrzec. W tym google - book przypomina technologie wyszukiwania znana z internetowej ksiegarni amazon.com. Ostatecznie, chodzi w koncu nie o realizacje utopijnej wizji uniwersalnej biblioteki, w ktorej wszystkie wydfane na swiecie ksiazki odstepne sa dla wsyzstkich w kazdej chwili. Google - book jest serwisem jak najbardziej komercyjnym.

idealna "ksiazka" za 100 $

Maly, zgrabny, zasilany na prad oraz recznie, tani, i z darmowym, linuksowym oprogramowaniem. Mowa o prototypie nowego laptopa, ktorego cena nie przekroczy stu dolarow. Ma on byc dystrybuowany przede wszystkim wsrod uczniow i studentow. Laboratorium Mediow w Massachusetts Institute of Technology, w ktorym zralizowano projekt "laptop za 100 $" opublikowalo niedawno zdjecia prototypu. Niezwykle interesujaca nowoscia jest korba, ktora bedzie mozna recznie zasilac urzadzenie, gdy baterie sie wyczerpia, i zabraknie dostepu do pradu. Wszystko wskazuje na to, ze nie mamy tu do czynienia z prima aprilisowym zartem...

Data ukazania sie laptopa nie jest na razie znana

Galeria zdjec i ilustracji pokazuje jednak, ze projekt "laptop za 100 $ "wkroczyl w bardzo zaawansowane stadium

Tygrys Blake'a w basenie obrazow

Artysta software'owy Jim Bumgardner opublikowal w portalu Flickr literacki projekt "Tyger". Najbardziej popularny wiersz Williama Blake'a "Tyger" zaprezentowany jest tu jako mozaika obrazow wygenerowana z bazy "jednolioterowych fotografii". Wiersz Blake'a, jak ujmuje to poetycko autor - programista i jego koledzy, wylowiony jest tu z "basenu obrazow". "Bez pelnych slow, bez dopracowanych liter, bez czcionki Photoshopa" - to dewiza Bumgardnera i innych autorow zwiazanych z jednym z sieciowych podprojektow portalu Flickr. Czlonkowie "One letter group" wykonuja fotografie wszelkich znakow alfabetu zauwazonych na ulicach miast, w domowych pieleszach czy na lonie natury. Celem - o ile dobrze rozumiem intencje - jest stworzenie oryginalnej, dynamicznej (o zmieniajacej sie "zawartosci") artystycznej czcionki typu open source. "Tyger" to jedna z prob jej uzycia. A jednoczesnie - ciekawy przyklad liberackiego, niemal hipertekstualnego uprzestrzennienia slowa pisanego"

radio_c: NOWE RADIO O NOWYCH MEDIACH

Lada chwila w internecie, a za kilka tygodni w eterze, rozpocznie nadawanie radio_c (Radio Copernicus) - jednoroczny, niemiecko - polski projekt artystyczny w ramach Roku Polsko-Niemieckiego przy wsparciu Bundeskulturstiftung.

Radio będzie nadawać na przełomie lipca i sierpnia w Stralsundzie (Niemcy) towarzysząc festiwalowi nowych mediów Garage Festival oraz we wrześniu w Warszawie podczas Warszawskiej Jesieni, w Berlinie i Wrocławiu. Twórcy projektu zapewniają, że przez cały czas będzie można słuchać nadawanych przez radio audycji w internecie.

Co najważniejsze: głównym zadaniem Radia_C jest udostępnienie przestrzeni medialnej dla działań i utworów artystycznych oraz upowszechnianie sztuki zakorzenionej w nowych mediach.

Wortal techsty.art.pl został zaproszony do współpracy. Nasi autorzy, wraz z sympatyzującymi z techstami autorami niemieckimi, mają szansę pojawić się na antenie już w trakcie festiwalu w Stralsundzie.

  (Więcej informacji o radiu na stronach www.radio-copernicus.org/pl

iStory - INTERAKTYWNA FIKCJA NA iPoda

Interaktywna fikcja, czyli komputerwa odmiana gatunku tekstowych gier typu "chose-your own adventure" potwierdza swój renesans! Właściciele iPodów mają teraz mozliwość tworzenia i czytania interaktywnych fikcjach w swoich kieszonkowych urządzeniach. Wszystko za sprawą iStory. Jak tłumaczą twórcy tego prostego w gruncie rzeczy rozwiązania, iStory to gra z rodzaju interaktywnych fikcji, w którą grać można na każdym IPodzie Appla, używając do tego wbudowanego w iPoda Note Readera. Pojedyncza iStory moze miec objętość 1000 kartek notatnika. Połączone są one ze sobą odsyłaczami.

Opowiadania na iPoda można tworzyć w zwykłym kodzie html. Kolekcja IStories do pobrania na stronach twórców tego pomysłu, tam także - instrukcje tworzenia.

CZŁOWIEK I NOWE MEDIA

Studenckie Koło Naukowe "Człowiek@NoweMedia" oraz wortal techsty zapraszają na drugą edycję konferencji "Człowiek i Nowe Media", która odbędzie się 4 i 5 kwietnia w Gdańsku, w Instytucie Pedagogiki Uniwersytetu Gdańskiego.

W programie wykłady, prezentacje interaktywne i warsztaty. Oto tytuły niektórych wystapień: "Czy nowe media mają nową publiczność?" - Prof. Wiesław Godzic, "Arcydzieła Michała Anioła w dawnej i współczesnej komunikacji wizualnej" dr hab. Jerzy Miziołek, prof. UW, "Nowe media jako wyzwanie dla nauk o literaturze, języku i... zdrowego rozsądku" - dr hab. Marek Adamiec, "Miejsca i przestrzenie horyzontalnych portali internetowych" - mgr Damian Muszyński, "Internet jako nowe medium i nowy kontekst sztuki" mgr Ewa Wójtowicz.

Jednym z patronów imprezy są techsty

Szczegółowe informacje o konferencji - tutaj

EMERYK NA CD, spotkanie w Galerii Raster

Koniec Świata według Emeryka - hasarapańska opowieśc hipertekstowa Radosława Nowakowskiego - już wkrótce na płycie CD. Stacjonarną wersja Emeryka, bogatszą od sieciowej, zamkniętą w autorskiej obwolucie, wydała Korporacja Ha!art. Kilka słów od wydawcy:

Powieść Radosława Nowakowskiego pt. "Koniec świata według Emeryka" to pierwsza polska powieść hipertekstowa wydana na CD i dystrybuowana w księgarniach. Fabuła oparta jest na legendzie Emeryka, klęczącej figury pielgrzyma w Nowej Słupi w Górach Świętokrzyskich, która co rok posuwa się o jedno ziarnko piasku w stronę Świętego Krzyża. Kiedy Emeryk dojdzie do świątyni, nastąpi koniec świata; w fabule Nowakowskiego obserwujemy ten dzień opowiadany przez kilkaset ruszających się i nieruszających się bytów i niebytów.

Powieść hipertekstowa - to utwór oparty na nielinearnej i niesekwencyjnej organizacji tekstu. To tekst rozbity na poszczególne segmenty (leksje) na wiele sposobów połączone ze sobą odsyłaczami, po których czytelnik nawiguje według własnego uznania.

Korporacja Ha!art oraz Raster zapraszają na premierę powieści hipertekstowej Radosława Nowakowskiego "Koniec świata według Emeryka".

Spotkanie z autorem poprowadzi Mariusz Pisarski (wortal techsty.art.pl)

19 marca 2005 (sobota), godzina 18.30M
RASTER, ul. Hoża 42/8, Warszawa, wstęp wolny.

NARRATOLOGIA A CYFROWE MEDIA: NOWA KSIAZKA MARIE-LAURE RYAN

Wydawnictwo Uniwersytetu Nebraska wydalo niedawno kolejny zbior tekstow krytycznych pod redakcja Marie - Laure Ryan: Narrative across Media. Wytrawna, niezalezna badaczka nowych mediów, gier i wirtualnej rzeczywistości tym razem przyglada się możliwościom opisu tych zjawisk językiem narratologii transmedialnej. Gry video i gry komputerowe, film, muzyka komputerowa to niektore z zagadnien. Książka godna polecenia zarówno sympatykom cyfrowych mediów jak i adeptom narratologii. Czy opowiadanie jest całkowicie autonomiczne wobec sposobów jego prezentacji czy na odwrót - kształt opowieści jest zdeterminowy przez środki wyrazu? Poruszone w książce problemy sytuują się pomiędzy tymi dwoma biegunami. W zbiorze teksty między innymi: Davida Hermana, Catharine Young, czy głośny już artykuł Espena Aarsetha Quest Games as Post-Narrative Discourse Dyskusja ma temat ksiazki i artykulu Aarsetha na sronach GrandtextAuto

GEORGE LANDOW O JAKOSCI W HIPERTEKSCIE

Najnowszy numer Dichtung Digital przynosi kilkanascie ciekawych artykułów, między innymi o poezji konkretnej w sieci, związkach cybertekstu z ludologią, francuską ideę literatury numerycznej (od wielu lat rozwijaną przez Jeane-Pierre Balpe'a) oraz artykuł dawno nie widzianego na tym polu George'a Landowa. Inicjator głośnego projektu Victorian Web, propagator hipertekstu z wczesnych lat dziewięćdziesiątych, przygotowuje się do wydania nowej wersji swojej sztandarowej ksiażki Hypertext 2.0. W Dichtung Digital Landow zamieścił artykuł Is this Hypertext Any Good? Evaluating quality in hypermedia.

Jak ocenić jakość hipertekstu? Na jakich kryteriach powinniśmy się oprzeć mówiąc "elegancki" o jednym zbiorze połączonych dokumentów a "tylko przeciętny" o innych? Na te pytania Landow udziela odpowiedzi określając siedem podstawowych zasad, które tworzą jakość hipertekstu.

Artykuł Landowa to kolejna cegiełka w budowie hipertekstowych projektów, które są przyjazne dla czytelnika, racjonalnie zaplanowane, a jednoczesniej gotowe sprostać wszelkim artystycznym zabiegom. Coś o czym na pierwszej fali zachwytu nad hipertekstem wielu pisarzy i krytków zapominało.


Godne polecenia

DRUGA MLODOSC INTERAKTYWNEJ FIKCJI

Interkatywna fikcja - gatunek graniczny - będący pierwowzorem zarówno wielu gier komputerowych jak i hipertekstowej powieści, który pojawił się wraz z pierwszymi komputerami osobistymi, przeżywa swoją druga młodość. Radio BBC 4, w którym Douglas Adams, prezentował swoja powieść Autostopem po Galaktyce, opublikowało jubileuszową edycję tekstowej gry Hitchhiker`s Guide.... Pierwsza wersja gry powstała w 1984 roku. Opiera się ona, podobnie jak powieść, na słuchowisku emitowanym w BBC 4 od grudnia 1978 roku. Jubiuleuszowa wersja gry Adamsa zawiera wiele ułatwień, wskazówek i dodatków, których klasyczne gry if nie zawierały.