Wydany w 1993 Myst braci Millerów i wytwórni Cyan jest pierwszym graficznym, eksploracyjnym hipertekstem, który osiągnął ogromny sukces komercyjny. Dziś powdzielibyśmy, że to dość kiepska, jeśli chodzi o grafikę, gra komputerowa starej generacji. Dla hipertekstualistów, zwłaszcza 10 lat temu, było to jednak objawienie, zapowiedź przyszłości hipertekstu i pełnego zanurzeniana się czytelnika w wirtualnym, interaktywnym świecie tekstu, który wycofuje się za swoje desygnaty, a one same - zaczynają przemawiać do czytelnika, dotykać go, bawić się z nim, zachwycać, itd.
Premiera Mysta przypadła na tzw. Złoty Wiek Hipertekstu, rok 1993, kiedy to Internet dopiero podbijał międzynarodowe serwery, a rozrywka cyfrowa wciąż dostarczana była na stancjonarnych mediach, do nie zsieciwoanych pecetów. Nic dziwnego, że drogą jaką wskazali Millerowie, storytelling bogaty w grafikę, wydawał się naturalnym przedłużeniem ambicji hipertekstu. Jakkolwiek by się losy i Mysta i hipertekstu nie potoczyły, gra ta mocno zadziałała na wyobraźnię autorów, czytelników, badaczy. Omawiania przez Katherine Hayles, Stuarta Mouthropa i innych, stała się ona częścią hipertekstowego kanonu.
[1]
[2]