Hipetekst - bibliografia

Książek i artykułów na temat hipertekstów, zarówno tych drukowanych jak i rozrzuconych po sieci, jest nieskończenie wiele. Oto niektóre z nich. Na ich podstwawie powstał dział hipertekst wortalu Techsty w 2003 roku. Bibliografia została zaktulizowana w 2021.

  • Aarseth, Eespen, Aporia and Epiphany in Doom and The Speaking Clock: The Temporality of Ergodic Art, w: Cyberspace Textuality: Computer Technology and Literary Theory, red. Marie-Laure Ryan, Bloomington: Indiana University Press 1999, s. 31 41.
  • Aarseth, Espen, Nonlinearity and literary theory, w: The New Media Reader, red. Nick Montfort i Noah Wardrip-Fruin, Cambridge, Massachusetts: MIT Press 2002, s.762 780.
  • Aarseth, Espen, Cybertext: perspectives on ergodic literature Baltimore: Johns Hopkins University Press 1997.
  • Adamiec, Marek, Dzieło literackie w sieci. Kilka oczywistości z perspektywy sceptyka, w: Tekst (w) sieci, red. Zofia Ulicka, Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, 2009.
  • Alexander, Patricia; Kulikowich, JM; Jetton, TL, The role of subject-matter knowledge and interest in the processing of linear and nonlinear texts, „Review of Educational Research”, vol. 64, nr 2, 1994.
  • Allen, Graham, Intertextuality, London: Routledge 2000.
  • Amerika, Mark, Świadomość Hipertekstualna, „Techsty” 2003, nr 1(1), http://www.techsty.art.pl/amerika/intentio.html [14.04.2010]
  • Balcerzan, Edward, W stronę genologii multimedialnej, „Teksty Drugie” 1999, nr 6, s. 8 24.
  • Balcerzan, Edward, Semiotyka w dniu narodzin i obecnie, w: Kręgi wtajemniczenia, Kraków: Wydawnictwo Literackie 1982.
  • Balpe, Jean-Pierre, Principles and Processes of Generative Literature. Questions to Literature, „Dichtung Digital” 2005, vol. 1, www.dichtung-digital.com/2005/1/Balpe [dostęp: 12.01.2010].
  • Barry, Peter, Beginning theory. An introduction to literary and cultural theory, Manchester: Manchester Univeristy Press 2009.
  • Barth, John, Stan rzeczy, „Literatura na świecie” 1997, nr 6, s.7– 23.
  • Barthes, Roland, Od dzieła do tekstu, „Teksty Drugie” 1998, nr 6, s.187 95.
  • ———, S/Z. tłum. Maria Gołębiewska, Michał Paweł Markowski, Warszawa: Wydawnictwo KR 1999.
  • ———, Wstęp do strukturalnej analizy opowiadań, „Pamiętnik Literacki” 1968 , nr 4, s. 327 59.
  • Bartoszyński, Kazimierz, O fragmencie, w: Problemy teorii literatury, red. H. Markiewicz Wrocław –Kraków 1997, s. 71 94.
  • Bernhardt, Stephen A., The Shape of Text to Come: The Texture of Print on Screens, „College Composition and Communication” 1993, vol. 34, nr 2, 171 75.
  • Bernstein, Mark, On hypertext narrative, w: Hypertext 09, New York: ACM 2009, s. 5 14.
  • ———, Storyspace 1, w: Hypertext 02, New York: ACM 2002, s. 172 81.
  • ———, More than legible: on links that readers don't want to follow, New York: ACM 2000, s. 217.
  • ———, Wzorce hipertekstu, „Techsty” 2003, nr 1, http://www.techsty.art.pl/magazyn/bernstein/b01.htm [dostęp: 24.02.2010]
  • Bernstein, Mark, Brown, Peter J., Frisse, Mark, Glushko, Robert, Zellweger, Polle, Landow, George, Structure, navigation, and hypertext: the status of the navigation problem, w: Hypertext 91, New York: ACM 1991, s. 363 366.
  • Błoński, Jan, Epifanie Miłosza, „Teksty” 1981 nr 5 6.
  • Błoński, Jan, „Rękopis znaleziony w Saragossie”, „Tygodnik Powszechny” 2002, nr 48
  • Birkerts, Sven The Gutenberg Elegies: The Fate of Reading in an Electronic Age (Boston, 1995).
  • Bogaczyk, Małgorzata, Wszystko jest tekstem ? Hipertekstualność jako doświadczenie lektury, „Techsty” 2007 nr 1 (3), http://www.techsty.art.pl/magazyn3/artykuly/bogaczyk01.html [dostęp: 15.06.2010].
  • Burzyńska, Anna, Poetyka po strukturalizmie, w: Poetyka bez granic, red. W. Tomasik W. Bolecki Warszawa: IBL PAN, 1995, s. 53–77.
  • Burzyńska, Anna, Kulturowy zwrot teorii, w: Kulturowa teoria literatury, red. R. Nycz M.P. Markowski, Kraków: Universitas 2006.
  • Bazarnik, Katarzyna,  Liberatura, czyli o powstawaniu gatunków (literackich), w: Liberatura, czyli literatura totalna. Teksty zebrane z lat 1999–2009, red. K. Bazarnik, Kraków: Korporacja Ha!art 2010.
  • Bolecki, Włodzimierz, Spójnośc tekstu literackiego jest konwencją, w: Teoretyczno-literackie tematy i problemy, red. J. Sławinski Wrocław: Ossolineum 1986, s. 149–74.
  • Bolter, Jay David, Writing space: computers, hypertext, and the remediation of print Philadelphia: Lawrence Erlbaum 2001.
  • Bolter, Jay David; Grusin, Richard, Remediation Cambridge, Massachusetts: MIT Press 2000.
  • Borowiak, Xymena, Interpretacja bez granic ? W hipertekstowym labiryncie Końca świata według Emeryka w: Tekst (w) sieci, red. Anna Gumkowska Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne 2009, s. 187 96.
  • Branny, Emilia, Cybertekst. Metodologia i interpretacja, praca doktorska pod kierunkiem Piotra Michała Markowskiego, UJ 2009.
  • ———, O związkach poezji wizualnej i hipertekstu. Rozważania w świetle The aesthetics of visual poetry 1914-1928 Williarda Bohna, „Techsty” 2008, nr 1 (5), http://techsty.art.pl/magazyn/magazyn5/artykuly/branny01.html [dostęp: 13.05.2010].
  • ———, „Plątanina szeptów”. O „Czary i mary” Anety Kamińskiej, „Techsty” 2008, nr 1 (5), http://techsty.art.pl/magazyn4/recenzje/branny01.html [dostęp 13.06.2010 , 2008].
  • ———, Powieść a powieść hipertekstowa, w: e-Polonistyka, red. Aleksandra Dziak Sławomir Jacek Żurek Lublin: KUL 2009, s. 17 27.
  • Bucur, Joanna, The HyLink Framework: a study of link performance in hypertext fiction, artykuł nadesłany na konferencję „Hypertext 99” w Darmstadt w 1999, http://www.daimi.au.dk/~pnuern/ht99dc/bucur/final.pdf [dostęp 19.11.2009].
  • Bulanowski, Marek O., SMSy z dnia na dzień. Książka dla wszystkich i dla nikogo, „Techsty” 2007, nr 1 (3), http://techsty.art.pl/magazyn3/hiperfikcje/smsy/index.htm [dostęp 20.11.2010].
  • Burbules, Nicolas C., Rhetorics of the Web: hyperreading and critical literacy, w: Page to screen: Taking literacy into the electronic era, red. Michael Joyce, Ilana Snyder, London: Routledge 1997, s. 102 22.
  • Caillois, Roger, Dzieje człowieka i książki: hrabia Jan Potocki i "Rękopis znaleziony w Saragossie", przeł. Leszek Kukulski, w: tegoż, Odpowiedzialność i styl. Eseje, red. Maciej Żurowski, s. 69 –97.
  • Calvino, Italo, Prose and Anticombinatorics, w: New Media Reader, red. Nick Montfort, Noah Wardrip-Friun, Cambridge, Massachusetts: MIT Press 2003, s. 183 –89.
  • Carter, Locke Mitchell, Arguments in Hypertext: Order and Structure in Non-Sequential Esseys, praca doktorska, University of Texas 1997, http://www.faculty.english.ttu.edu/carter/diss.pdf [dostęp 30.11.2008].
  • Chatman, Seymour Benjamin, Coming to terms: The rhetoric of narrative in fiction and film Ithaca: Cornell University Press 1990.
  • ———, Story and discourse: narrative structure in fiction and film, Ithaca: Cornell University Press 1980.
  • Chmielecki, Konrad, Estetyka intermedialności Kraków: Rabid 2008.
  • Ciccoricco, David, Reading network fiction Tuscaloosa: University of Alabama Press, 2007.
  • ———, The contour of a contour, „Electronic Book Review” 2002, http://www.electronicbookreview.com/v3/servlet/ebr?command=view_essay_
    id=ciccotrope [dostęp: 20.11.2009]
  • Cyberspace Textuality: Computer Technology and Literary Theory, pod red. Marie-Laure Ryan (Bloomington, 1999)
  • Conklin, Jeff, Hypertext: A survey and introduction, „IEEE Computer” 1987, vol 20, issue 9, 17 –41.
  • Culler, Jonathan, The literary in theory, Palo Alto: Stanford University Press 2007.
  • Culler, Jonathan, Framing the sign: criticism and its institutions, Blackwells: University of Oclahoma Press, 1988.
  • Danek, Danuta, O cytatach struktur (quasi-cytatach) i ich funkcji w wewnętrznej polemice literackiej, w: O polemice literackiej w powieści, Warszawa: PIW 1972.
  • Dawidek-Gryglicka, Małgorzata, „Koniec świata według Emeryka” Radosława Nowakowskiego jako przykład cybernetycznej powieści ergodycznej, „Techsty” 2010, nr 1 (7), http://techsty.art.pl/magazyn/magazyn7/artykuly/gryglicka01.html [dostęp 11.06.2010].
  • Dobrzyńska, Teresa, Tekst, Warszawa: Instytut Badań Literakich 1993.
  • Dobson, Theresa M.; Miall, David S., Orienting the reader? A study of literary hypertexts, w: SPIEL. Siegener Periodicum zur Internationalen Empirischen Literaturwissenschaft, Alberta 1998, s. 249 62.
  • Dominas, Konrad, Internetowa recepcja mitu o Eneaszu, praca doktorska pod kierunkiem prof. dra hab. Aleksandra W. Mikołajczaka, UAM 2008.
  • Douglas, Jane Yellowlees, Nature versus nurture: The three paradoxes of hypertext, 2004, http://web.nwe.ufl.edu/~jdouglas/readerly.pdf [dostęp 20.10.2004].
  • ———, 'How do I stop this thing?': closure and indeterminacy in Interactive Narratives, w: Hyper/text/theory, red. George Landow, Baltimore: Johns Hopkins University Press 1994, s. 159 88.
  • Eco, Umberto, The role of the reader: explorations in the semiotics of texts, Bloomington: Indiana University Press 1984.
  • ———, A theory of semiotics, Bloomington: Indiana University Press 1979.
  • ———, Hypermedia for teaching and learning (abstract): a multimedia guide to the history of European civilization, w: Hypertext’ 92, New York: ACM 1992.
  • ———, Sześć przechadzek po lesie fikcji, tłum. Jerzy Jarniewicz, Kraków: Znak 1998.
  • ———, Vegetal and mineral memory: The future of books, „Al Ahram Weekly” 2003, nr 665, http://weekly.ahram.org.eg/2003/665/bo3.htm [dostęp 06.105.2010 , 2003].
  • Edgar, Andrew i Sedgwick, Peter, Cultural theory: the key thinkers, London: Routledge 2007.
  • Eisenstein, Elisabeth, The printing revolution in early modern Europe, Cambridge: Cambridge University Press 2005.
  • Eskelinen, Markku, Towards computer game studies, „Digital Creativity” 2001, vol. 12, issue 3, s.175-83.
  • ———, Teoria cybertekstu a badania literackie. Podręcznik użytkownika, „Techsty” 2006, nr 1 (2), http://www.techsty.art.pl/magazyn/magazyn2.html [dostęp 12.05.2010 , 2006].
  • ———, Introduction to cybertext narratology, „Cybertext Yearbook” 2000, nr 1, http://cybertext.hum.jyu.fi/articles/123.pdf [dostęp: 20.08.2010].
  • Fabiszewski, Bartłomiej, Gra paragrafowa - hipertekst zamknięty w książce, w: Tekst (w) sieci, red. Anna Gumkowska Warszawa 2009, s. 132 40.
  • Fajfer, Zenon, Liberatura. Aneks do słownika terminów literackich, „Dekada Literacka” 1999, nr 8 9.
  • Filiciak, Mirosław, Wirtualny plac zabaw: gry sieciowe i przemiany kultury współczesnej Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne 2006.
  • Foltz, Peter W. Comprehension, coherence and strategies in hypertext and linear text, w: Hypertext and cognition, red. J-F Rouet, J. Levonen, A. Dillion, R.J Spiro, New Jersey: Routledge 1994, s. 109 –136.
  • ———, Readers' comprehension and strategies in linear text and hypertext, praca doktorska, University of Colorado 1993.
  • Fournel, Paul; Jean - Pierre Enard, Drzewko Teatralne, tłum. Mariusz Pisarski, „Techsty” 2006, nr 1 (2), http://www.techsty.art.pl/magazyn2/oulipo/dramat/dramat.html [dostęp: 23.01.2010].
  • Frużyńska, Joanna, Hipertekstowe opowieści w prozie XX wieku, praca doktorska pod kierunkiem Bogdana Owczarka, UW 2007.
  • Gaggi, Silvio From Text to Hypertext (U. Penn. Press, 1997)
  • Genette, Gérard, Palimpsesty. Literatura drugiego stopnia, przeł. Aleksander Milecki, w: Współczesna teoria badań literackich za granicą. Antologia, red. H. Markiewicz, Kraków: Wydawnictwo Literackie 1992, s. 317 366.
  • ———, Narrative discourse. tłum. Jane E. Lewin Ithaca: Cornell University Press 1980.
  • Giora, Rachel, Notes towards a theory of text voherence, „Poetics Today” 1985, vol. 6, nr 4, s. 700 715.
  • Głowiński, Michał, „Nouveau roman” - problemy teoretyczne, w: Intertekstualnośćć, groteska, parabola: szkice ogólne i interpretacje, Kraków: Universitas 2000.
  • ———, Powieść jako metodologia powieści, w: Intertekstualnośćć, groteska, parabola: szkice ogólne i interpretacje, Kraków: Universitas 2000.
  • Głowiński, Michał, Kostkiewiczowa, Teresa, Okopień-Sławinska, Aleksandra, Sławiński, Janusz, Słownik terminów literackich, Wrocław: Ossolineum 1998.
  • Goodwin, Jay, Eisenstein, cinema, and history Urbana: University of Illinois Press 1993.
  • Góralska, Małgorzata, Język w książce, język książki, w: Język @ multimedia, red. Jan Stasieńko Agnieszka-Dytman Stasieńko, Wrocław: Wydawnictowo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Edukacji TWP 2005, s. 170 –179.
  • Greenblatt, Stephen, Towards a poetics of culture, w: The New Historicism, red. Ed. H. Aram Veeser, New York-London: Routledge 1989, s. 1–14.
  • Grillet, Alain Robbe-, Literature d'ajourd'hui. realisme et revolution „L'Express” 1956, nr 195, s. 15 –33.
  • Grimm Reinhold, Marc Saporta, the novel as card game, „Contemporary Literature” 1978, vol. 19, nr 3, s. 280 299.
  • Gunder, Anna, Forming the text, performing the work. Aspects of media, navigation, and linking-Part 2, „Human IT” 2002, vol. 5(2-3), http://etjanst.hb.se/bhs/ith//23-01/ag.htm [dostęp:01.07.2010].
  • ———, Aspects of Linkology, „Cybertext Yearbook” 2002, vol.1, s. 111 –13.
  • Halasz, Frank, and Schwartz, Mayer, The Dexter hypertext reference model, w: Hypertext’ 94, New York: ACM 1994, s. 30–38
  • Harper, Simon ,Yesilada, Yeliz, Goble Carole i Stevens, Robert How much is too much in a hypertext link?Investigating context and preview--a formative evaluation, w: Hypertext'04, New York: ACM, s. 116 –125
  • Harpold, Terry, Ex-foliations: reading machines and the upgrade path, Minnesota: University of Minnesota Press 2009.
  • ———, Links and their vicissitudes: essays on hypertext, Graduate School of Arts and Sciences, University of Pennsylvania, 1994.
  • Hausken, Liv, Textual theory and blind bpots in media studies, w: Narrative across Media: The Languages of Storytelling, red. Marie-Laure Ryan, Lincoln: University of Nebraska Press 2004, s. 391 –403.
  • Hayles, Katherine N., Electronic literature: what it is?, 2001, http://eliterature.org/pad/elp.html [dostęp 10.05.2010].
  • ———, What cybertext theory can't do, „Electronic Book Review”, 2003, http://www.altx.com/ebr/riposte/rip12/rip12hay.htm [dostęp: 20.03.2010]
  • ———, Flickering connectivities in Shelley Jackson's Patchwork Girl: the importance of media-specific analysis, „Postmodern Culture” 2000, vol. 10, nr 2.
  • ______, Print is flat, code is deep: The importance of media-specific analysis, „Poetics Today" 2004, vol. 25, issue 1, s. 68.
  • ———,Electronic literature: new horizons for the literary, Barcelona 2009: University of Catalunia Press 2008.
  • Hjelmslev, Louis Trole, Prolegomena do teorii języka, w: Językoznawstwo strukturalne, red. Adam Weinsberg Halina Kurkowska Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe 1979, s. 44– 147.
  • Harshav (Hrushovski), Benjamin, Theory of the literary text and the structure of non-narrative fiction: in the first episode of War and Peace, „Poetics Today” 1988, vol. 9, nr 3, s. 635 –66.
  • Hopfinger, Maryla, Doświadczenia audiowizualne. O mediach w kulturze współczesnej Warszawa: Sic! 2003.
  • Ingarden, Roman, Z teorii dzieła literackiego. Dwuwymiarowa budowa dzieła sztuki literackiej, w: Teorie literatury XX wieku. Antologia, pod. red. Anny Burzyńskiej i Michała Pawła Markowskiego, Kraków: Znak 2007.
  • Iser, Wolfgang, How to do theory, Malden: Wiley-Blackwell 2006.
  • ———, Apelatywna struktura tekstów, tłum. Maria Kłańska w: Współczesna teoria badań literackich za granicą. Antologia, t. 4, cz. 1, red. Henryk Markiewicz, Kraków: Wydawnictwo Literackie 1976, s. 78 125.
  • Jakobson, Roman, Closing statement: Linguistics and poetics, w: Style in language, red. Thomas A. Sebeok, Cambridge, Massachusetts: MIT Press 1960, s. 350 –77.
  • ———, Poetyka w świetle językoznawstwa, w: W poszukiwaniu istoty języka. Wybór pism, red. Maria Renata Mayenowa, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, 1989, s. 77 124.
  • Jeżyk, Łukasz, O hipertekście na horyzoncie. Z perspektywy zamglonej. Protohipertekstualność na przykładzie “Jeśli zimową nocą podróżny” Italo Calvino, w: Tekst-tura. Wokół nowych form tekstu literackiego i tekstu jako dzieła sztuki, red. Małgorzata Dawidek-Gryglicka, Kraków: Korporacja Ha!art 2005.
  • Jakub Szymanik, Marcina Zajenkowski, Wstęp do: Kognitywistyka o umyśle umyślnie i nieumyślnie, Warszawa: UJ 2004.
  • Janusiewicz, Małgorzata, Literatura hipertekstowa – ewolucja tradycji czy tradycji zaprzeczenie?, w: e-Polonistyka, red. Aleksandra Dziak Sławomir Jacek Żurek Lublin: KUL 2009.
  • Jenkins, Henry, Kultura konwergencji: zderzenie starych i nowych mediów, tłum. M Bernatowicz i M. Filiciak,  Warszawa: Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne 2007.
  • Jonassen, David, H., Hypertext/hypermedia New Jersey: Educational Technology Publications 1989.
  • Joyce, Michael, Nonce upon some times: rereading hypertext fiction, „Modern Fiction Studies” 1997, nr 3 (43), s. 579 97.
  • ———, Of two minds: Hypertext pedagogy and poetics Michigan: University of Michigan Press 1996.
  • Kolb, David Discourse across links, „Philosophical perspectives on computer-mediated communication” nr 1, 1996, s. 15 –25.
  • ———, Socrates in the labyrinth: hypertext, argument, philosophy, Watertown: Eastgate Systems 1995.
  • Kristeva, Julia, Desire in language: a semiotic approach to literature and art, New York: Columbia University Press. 1980.
  • Landow, George P., Reading and Writing in a hypertext environment, 1992, http://www.cyberartsweb.org/cpace/ht/jhup/htreading.html [dostęp 09.05.2010].
  • ———, What's a critic to do? Critical theory in the age of hypertext w: Hyper/Text/Theory, red. G.P. Landow, Baltimore:Johns Hopkins University Press 1994, s. 1 48.
  • ———, Is this hypertext any good? Evaluating quality in hypermedia, „Dichtung Digital” 2004, nr 3, http://www.brown.edu/Research/dichtung-digital/2004/3/Landow/index.htm 2004 [dostęp: 01.07.2010]
  • ———, Hypertext 3.0: Critical theory and new media in an era of globalization, Baltimore: Johns Hopkins University Press 2006.
  • ______, Hypertext 2.0: The convergence of contemporary critical theory and technology, Baltimore: Johns Hopkins University Pres 1997.
  • ———, The rhetoric of hypermedia: some rules for authors, w: Hypermedia and Literary Studies, red. George P. Landow, Paul Delany,  Cambridge, Massachusetts: MIT Press 1991, s. 81–104.
  • Laurel, Brenda - Computers as Theatre. ( Mass 1993)
  • Łebkowska, Anna, Fikcja jako możliwość. Z przemian prozy XX wieku Kraków: Universitas 1991.
  • Łebkowska, Anna, Narracja, w: Kulturowa teoria literatury. Główne pojęcia i problemy, red. R. Nycz M.P. Markowski, Kraków: Universitas 2006, s. 181–215.
  • Lem,  Stanisław, Rozprawy i szkice, Warszawa: Wydawnictwo Literackie 1975
  • Macek, Jan, Defining cyberculture (v. 2), 2005, http://www.macek.czechian.net/defining_cyberculture.htm [dostęp: 30.04.2010].
  • Marcin Maciejewski, Gatunki hipertekstu w perspektywie tekstologicznej. Analiza na przykładzie internetowych prezentacji przedsiębiorstw, Poznań: Wydawnictwo UAM 2010.
  • Mancini, Clara, Cinematic hypertext: investigating a new paradigm, Amsterdam: Ios Press 2005.
  • Manovich, Lev, Język nowych mediów, Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne 2006.
  • Micheal Joyce - Of Two Minds. Hypertext, pedagogy, poetics.
  • Hyper/Text/Theory, pod red. George Landow (Michigan 1994)
  • Yellowlees Douglas, J. - The End of Books -- Or Books Without End? U. Michigan Press (2000)
  • Noah Wardrip-Fruin i Nick Montfort - New Media Reader (MIT, 2002)
  • Marecki, Piotr, Rashomon do potęgi entej. O hipertekstowej i hasarapańskiej opowieści „Koniec świata według Emeryka” Radosława Nowakowskiego z autorem rozmawia Piotr Marecki w: Liternet.pl, red. Piotr Marecki, Kraków: Rabid 2005.
  • Markiewicz, Henryk, Zawartość narracyjna a schemat fabularny, w: Wymiary dzieła literackiego Kraków: Universitas 1996, s. 112 36.
  • Mateas, Michael, A preliminary poetics ofinteractive drama, w: First person: new media as story, performance, and game, red. Pat Harrigan, Noah Wardrip-Fruin, Cambridge, Massachusetts: MIT Press: 2001, s. 19 31.
  • ———, Interactive drama, art and artificial intelligence, praca doktorska, Carnegie Mellon University 2002.
  • Mathews, Henry, Brotchie, Alastair, Oulipo compendium, London: Atlas Press 2005.
  • Mazur, Witold, Godło i Projektor „Techsty” 2008, nr 4 (1), http://www.techsty.art.pl/magazyn3/hiperfikcje/mazur/godlo.htm [dostęp: 1.07.2010].
  • McLuhan, Marshall, Zrozumieć media: Przedłużenia człowieka, tłum. Natalia Szczucka, Warszawa: Wydawnictwa Naukowo –Techniczne 2004.
  • Miles, Adrian, Hypertext structure as the event of connection, w: Hypertext’ 09, New York: ACM 2001, s. 68.
  • ———, Cinematic paradigms for hypertext, „Continuum: Journal of Media and Cultural Studies” 2000 nr 1 (7) s. 217-26 http://hypertext.rmit.edu.au/essays/cinema_paradigms/introduction.html [dostęp: 03.05.2010]
  • ———, Hypertext syntagmas: cinematic Narration with links, „Journal of Digital Information” 1999, nr 13.2, http://jodi.ecs.soton.ac.uk/Articles/v01/i07/Miles/ [dostęp: 01.07.2010].
  • Milner, AndrewContemporary cultural theory: an introduction, London: UCL Press 2002.
  • Mochola, Andrzej R., Kultura i hipertekstualizm, 2000, http://pbunjak.narod.ru/gosti/A_Mochola_Hipertekst.htm [dostęp 13.01.2010 2009].
  • Montfort, Nick - Twisty Little Passages (MIT, 2003-?)
  • Morgan, Wendy, Heterotopics, towards a grammar of hyperlinks, w: Messenger Morphs the Media 99, Writer ́s workshop HT ́99 Darmstadt1999, http://www.wordcircuits.com/htww/morgan1.htm, 1999].
  • Moulthrop, Stuart, Pushing back: living and writing in broken space, „Modern Fiction Studies” 1997, nr 3 (43), s. 651 674.
  • ———, Chronologia hipertekstu (wg S.Moulthropa), „Techsty” 2003, http://www.techsty.art.pl/hipertekst/historia/chronologia.htm [dostęp 18.06.2010].
  • ———, Instrument tekstowy powinien angażować czytelnika. Wywiad z Noah Wardrip-Fruin, „Techsty” 2006, nr 1 (2), http://www.techsty.art.pl/magazyn2/artykuly/moulthrop_wywiad.html [dostęp: 30.06.2010]
  •  Moulthrop, Stuart; Kaplan, Nancy, Something to imagine: literature, composition and interactive fiction, „Computers and Composition” 1991, vol 9, issue 9, s. 7 23.
  • Murray, Janet Horowitz, Hamlet on the holodeck: the future of narrative in cyberspace New York: Free Press 1997.
  • Nanard, Jocelyn, Nanard, Mark, Jocelyn Nanard, Mark Nanard, Should anchors be typed too?An experiment with MacWeb w: Hypertext' 93, New York: ACM 1993, s. 51 62.
  • Nielsen, Jacob, Designing web usability: The practice of simplicity, Thousand Oaks: New Riders 1999.
  • ———, Usability engineering, Morgan Kaufmann 1993.
  • Nurnberg, Peter, What is hypertext?, w: Hypertext’ 03, New York: ACM 2003 s. 220 21.
  • Nycz, Ryszard, Tekstowy świat. Warszawa: IBL 1995.
  • Ong Walter J., Oralność i piśmienność. Słowo poddane technologii. tłum. J. Japola, Lublin:KUL  1992.
  • Owczarek, Bogdan, O niearystotelesowskiej teorii opowiadania, w: Problemy teorii literatury, red. H. Markiewicz, Wrocław: Ossolineum 1997, s. 171 81.
  • Pająk, Andrzej, Czy jest w tym tekście jeszcze autor? Cyfrowe zlepki, postprodukty, kolaże, „Techsty” 2008, nr 2 (5), http://techsty.art.pl/magazyn/magazyn5/artykuly/pajak01.html [dostęp: 14.05.2010]
  • ———, Islamskie ogrody i barokowe teksty maszyny, „Techsty” 2008, nr 1 (4), http://www.techsty.art.pl/magazyn4/artykuly/pajak/brama_slow07.html [dostęp 06.05.2010 , 2008].
  • ———, Polska droga do e-literatury, praca magisterska pod kierunkiem Jakuba Z. Lichańskiego, Warszawa: UW 2009.
  • Parker, Jeff, A Poetics of the link, "Electronic Book Review" 2004, nr 12, http://www.altx.com/ebr/ebr12/park/park.htm [dostęp: 21.08.2010].
  • Parunak, H.Van Dyke, Ordering the information graph, w: Hypertex/Hypermedia Handbook, red. Joseph Devlin Emily Berk, New York 1991, s. 299 325.
  • Perry, Menakhem, Literary dynamics: how the order of a text creates its meanings (With an Analysis of Faulkner's „A Rose for Emily”), „Poetics Today” 1979, vol. 1 nr 1-2, s. 35 64 i 311 361.
  • Pisarski, Mariusz, Pod warstwą szkła i kryształu. Jak się czyta tekst cyfrowy, „Dekada Literacka” 2010, nr 1 2, s. 24 30.
  • ———, Powieść jako zwierciadło umysłu. Szkic do poetyki hipertekstu na podstawie klasyki gatunku: afternoon, a story, Patchwork Girl, A Furher Xanadu, w: Liternet, red. Piotr Marecki, Kraków: Rabid 2002.
  • ———, Alicja w krainie nowych mediów. W stronę genelogii transmedialnej., „Slavia Occidentalis” 2008, nr 1.
  • ———, Przygodność w grze, „Kultura” 2010, nr 10 (50) s. 26.
  • ———, Pułapki metodologiczne w badaniach literatury cyfrowej. , w: e-Polonistyka, red. Sławomir Żurek Aleksandra Dziak, Lublin: KUL 2009.
  • Porter, Thomas A, Aarseth’s scriptons and Gunder’s content spaces: Perspective and the analysis of textual systems, konferencja „Digital Arts and Culture”, Melbourne 2003.
  • Porush, David, Cybernetyka i literatura, „Literatura na świecie” 1988, nr 10, s. 75 –106.
  • Przybyszewska, Agnieszka, Którędy do literatury nowomedialnej, „Fragile” 2008, nr 2.
  • ———, Liberackie marginesy poetyki tekstu sieciowego, w: Tekst (w) sieci, tom 2, red. A. Gumkowska, Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne 2009, s. 178 86.
  • ———, Porządek czy chaos? Na marginesie hipertekstowej powieści Radosława Nowakowskiego., w: Hiperteksty literackie. Literatura i nowe media, red. M.Pisarski P. Marecki, Kraków: Korporacja Ha!art 2011 [w przygotowaniu].
  • Rettberg, Scott, Destination Unknown: experiments in the network novel, praca doktorska, Uniwersytet w Cincinnati 2003.
  • Riffaterre, Michael, Intertextuality vs. hypertextuality, "New Literary History" 1994, vol. 24 nr 4.
  • Ron, Moshe, The restricted abyss: nine problems in the theory of mise en abyme, „Poetics Today” 1987, vol. 9, nr 2, s. 417 38.
  • Rosenberg, Jim, And And: conjunctive hypertext and the structure acteme juncture, w: Hypertext’ 01, New York: ACM 2001, s. 51 60.
  • ———, The structure of hypertext activity, w: Hypertext’ 96, New York: ACM 1996, s. 22 –30.
  • ———, Notes toward a non-linear prosody of space, 1999, http://www.well.com/user/jer/nonlin_prosody.html [dostęp: 22.05.10].
  • Joanna Roszak, Na dnie opowieści. O palimpseście i hipertekście, “Techsty” 2003, nr 1, http://techsty.art.pl/magazyn/r1.htm [dostęp: 20.09.2010].
  • Ryan, Marie-Laure, Will new media produce new narratives, w: Narrative Across Media: The Languages of Storytelling, red. Marie-Laure Ryan, Lincoln:Univeristy of Nebraska Press 2004, s. 337-59.
  • ———,Narrative as virtual reality immersion and interactivity in literature and electronic media Baltimore: Johns Hopkins University Press 2001.
  • ———, Possible worlds, artificial intelligence, and narrative theory Bloomington: Indiana University Press 1991.
  • ———, Beyond myth and metaphor The case of narrative in digital media, „Poetics Today” 2002 vol. 23, nr 4, s. 581 609 [wersja skrócona].
  • ———, Beyond myth and metaphor The case of narrative in digital media, „Game Studies”, nr 1, 2001.
  • Sanders, Ted; J.M, Spooren, WPM; Noordman, LGM, Toward a taxonomy of coherence relations, „Discourse processes” 1992, nr 1 (15), s. 1 35.
  • Sikora, Dorota, Czar Mar. Słów kilka o hipertekście Anety Kamińskiej, „Techsty” 2008, nr 1 (4), http://techsty.art.pl/magazyn4/recenzje/sikora/wstep.html [dostęp: 29.02.2010].
  • ———, (Hiper)przestrzeń tekstu. O Storyspace - najsłynniejszym programie do tworzenia literatury hipertekstowej, „Techsty” 2009, nr 1 (6), http://www.techsty.art.pl/magazyn/magazyn6.html [dostęp: 03.05. 2009].
  • ———, Tekst jako maszyna. Wprowadzenie do mechaniki hipertekstu, w: Tekst (w) sieci, red. Anna Gumkowska, Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, 2009.
  • Sitarski, Piotr, Lochy fikcji. MUDy jako akty mowy „Principia” 2000, vol. XXVI.
  • ———, Rozmowa z cyfrowym cieniem Kraków: Rabid 2002.
  • Slatin, John, Reading hypertext: Order and coherence in a new medium, „College English” 1990, nr 8 (52) s. 870–83.
  • ———, Hypertext and the Teaching of Writing, w: Text, Context and Hypertext, red. Edward Barrett, Cambridge 1988, s. 111 –129.
  • Sławiński, Janusz, Analiza, interpretacja i wartościowanie dzieła literackiego, w: Problemy metodologiczne współczesnego literaturoznawstwa, red. Henryk Markiewicz, Janusz Sławiński, Kraków: Wydawnictwo Literackie 1976, s. 100 130.
  • ———, Semantyka wypowiedzi narracyjnej, w: Dzieło. Język. Tradycja Kraków:Universitas 1998.
  • Smoliar, Stephen, Schneider, Tina, Signs, links, and the semiotics of hypertext, w: Proceedings: 1st International Workshop on Computational Semiotics („Semiotics '97”), 26.05.1997 Palo Alto.
  • Stasieńko, Jan, Stasieńko Jan, Alien vs. Predator? - gry komputerowe a badania literackie Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji TWP 2005.
  • Strzelecki, Sebastian, Efekty intefejsu. Recepcja ekranowa hipertekstów literackich [ Wersja hipertekstowa fragmentów pracy doktorskiej napisanej pod kierunkiem prof. dr hab. Ryszarda Kluszczyńskiego, Uniwersytet Opolski 2007], „Techsty” 2008, nr 1 (4) http://www.techsty.art.pl/magazyn4/strzelecki/efekty-interfejsu/index.html [dostęp: 31.03.2010].
  • ———, Efekty interfejsu hipertekstów literackich. Perspektywy badawcze, w: Tekst (w) sieci t. 2, red. Anna Gumkowska, Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne 2009, s. 141 52.
  • Szczęsna, Ewa, Poetyka mediów Warszawa: UW 2007.
  • ———, Struktura tekstowa Internetu – prolegomena, w: e-Polonistyka, red. Aleksandra Dziak Sławomir Jacek Żurek, Lublin: KUL 2009.
  • ———, Wprowadzenie do poetyki tekstu sieciowego, w: Tekst (w) sieci. Tekst, język, gatunki, red. Zofia Ulicka Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne 2009, s. 67 75.
  • Tietz, Wolfgang, Linking and care in connection , „New Literary History” 2004, nr 35, s. 511 514.
  • Todorov, Tzvetan, Kategorie opowiadania literackiego, „Pamiętnik Literacki” 1968, nr 4, s. 293 –325.
  • ———, Language and literature, w: The novel: an anthology of criticism and theory 1900–2000, red. Dorothy Hale Malden, Oxford: Blackwell 2006, s. 205 –11.
  • ———, The grammar of narrative, w: The novel: An anthology of criticism and theory 1900–2000, red. Dorothy Hale Malden, Oxford: Blackwell 2006, s. 212 –18.
  • ———, Introduction to poetics Minnesota: University of Minnesota Press 1997
  • Tosca, Susana Pajares, The lyrical quality of links, w: Hypertext' 99, New York: ACM 1999, s. 217 18.
  • Ulicka, Danuta, Wstęp do: Tekst (w) sieci, Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne 2009.
  • Uniłowski, Krzysztof, Nuda, powtórzenie i skowyt. Recenzja książki Piotra Siweckiego SMS (powieść biograficzna), „Twórczość” 2002, nr 2.
  • Vandendorpe, Christian, Od papirusu do hipertekstu. Esej o przemianach tekstu i kultury, przeł. Anna Sawisz, Warszawa: Wydawnictwo UW 2008.
  • Walker, Jill, Piecing together and tearing apart: finding the story in afternoon, w: Hypertext' 99, New York: ACM 1999, s. 111 17.
  • Wardrip-Fruin, Noah, What hypertext is ?, w: Hypertext' 04, New York: ACM 2002, s. 126 –27.
  • ———, Claryfying „ergodic” and „cybertext”, „Grand Text Auto” 2005, http://grandtextauto.org/2005/08/12/clarifying-ergodic-and-cybertext/ [dostęp 10.05. 2010].
  • Witosz, Teresa, Lingwistyczne koncepcje tekstu wobec wyzwań komunikacji wirtualnej, w: Tekst (w) sieci t. 1, red. Danuta Ulicka Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne 2009, s. 15 26.
  • Wąsik, Zdzisław, Semiotyczny paradygmat językoznawstwa: z zagadnień metodologicznego statusu lingwistycznych teorii znaku i znaczenia Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego 1987.
  • Weinreich, Harold; Obendorf, Hartmut; Lamersdorf, Winfried, The look of the link-concepts for the user interface of extended hyperlinks, w: Hypertext' 04, New York: ACM 2001.
  • Wyka, Kazimierz, Wstęp do Pałuba, w: Karol Irzykowski - Pałuba Warszawa: Spółdzielnia wydawnicza Wiedza 1949, s. VII XLI.
  • Zimmerman, Eric, Creating a meaning-machine. A deck of dtories dalled Life in the garden, w: Second person. Role-playing and story in games and playable media, red. Nick Montfort Noah Wardrip-Friun, Cambridge, Massachusetts: MIT Press 2007, s. 81 –84.
  • Ziomek, Jerzy, Retoryka opisowa, Wrocław: Ossolineum 1990.

[1] Aktualizacja o pozycje do 2011 roku na podstawie M. Pisarski, Xanadu. Hipertekstowe przemiany prozy, Krakow 2013.

[2] Z postępującym dodawaniem pozycji z lat 2011-2021

Pokrewne artykuły