Premiery

ŁUKASZ PODGÓRNI

Pocałuj pot

Śpiewaj i uważaj

Kiedyś tylko czytaliśmy, potem klikaliśmy, by następnie szarpać głową w pogo, gdy na scenie grała nam Rozdzielczość. Dziś – po raz pierwszy – czytamy, klikamy i śpiewamy! W swoim nowym generatorze Łukasz Podgórni zabiera nas w nostalgiczną, zglitchowaną podróż do świata post-dewizowych cudów z autokomisu, wolnych stacji radiowych, radosnych piosenek, starego dobrego tekściarstwa oraz pierwszych maszyn karaoke, które pojawiły się wówczas w Polsce. Można lubić najntisy lub nie, ale nie można poecie odmówić tej przejadżki: wbijajmy się w siedzenie, śpiewajmy i podziwiajmy poznawcze, poetyckie dysonanse między tym co widzimy, tym, co słyszymy i tym, co nam w poszarpanej głowie gra.


Teoria i praktyka e-literatury

Ćwiczenia praktyczne

Anastasia Salter, Stuart Moulthrop

Twining

Krytyczne i kreatywne spojrzenia na narrację hipertekstową (wybór)

Wpływowa badaczka qeer i campu w kulturze cyfrowej oraz arcymistrz hipertekstu prezentują teorię i praktykę najpopularniejszej platformy do tworzenia e-literatury i gier: programu Twine.


Twine - prezentacje

Kuba Kapral, Hubert Wińczyk, Magdalena Chodorowska

Trumna

Tanie horrory z lat 80., filmy o mafii, Tarantino – chwytliwa makabreska ramy fabularnej, która każe bohaterowi obudzić się w trumnie, dostarcza tego, co obiecuje: niespodziewanych zwrtów akcji, solidnej dawki absurdu, nietrafionego wulgaryzmu. A jednak...

Więcej

JAKUB KRZYŚKA

Zawód poety

Instagramowa, minimalistyczna woltyżerka słowna w duchu polskiego blokowiskowego realizmu, aczkolwiek ze współczenym zadziorem. 2 tysiące dwieście lajków...

Więcej

ALEKSANDRA KASPRZAK

Dezorientacje

Skomplikowany queerowy romans z porwaniem w tle osadzony w świecie dobrze się zapowiadającej autorki w szponach agresywnego wydawniczego marketingu i nacierającej heteronormatywności...

Więcej

MICHALINA CENDROWSKA

Patriarsze brudy

Frenetyczna kronika przyśpieszonego wieku dorastania w świecie trollingu, shamingu i polskiego ładu. Pamiętnik zapieczętowany hasłem...

Więcej

Cyfrowe trendy – artykuły, omówienia

ELŻBIETA WINIECKA

Cyfrowy konceptualizm Chrisa Josepha

„We wszechświecie jest 300 sekstylionów [1021] gwiazd. Ten wiersz ma 19 decylionów [1033] odmian, około 63 miliardy więcej niż wynosi liczba gwiazd”. Jak to w ogóle jest możliwe? Podobnie jak drukowany francuski pierwowzór, utwór kanadyjskiego artysty zbudowany jest z pasków. Te widoczne są na ekranie i różnią się kolorami. Na paskach pojawiają się słowa w kilkudziesięciu językach. Są wśród nich: 903 nazwy, 2828 czasowników, 1723 przymiotniki, 449 nazw kolorów, 7096 rzeczowników, 81 spójników. Co jakiś czas następuje zmiana.

Więcej

MICHAŁ WILK

Cyfrowa dżungla o plączących się linkach

Czyli o dostępności literatury elektronicznej (w skrócie)

Zagadnienie dostępności literatury elektronicznej przestaje być tematem omijanym, traktowanym z niechęcią. Dostępność jest bowiem kwestią zarówno tego, jak do literatur elektronicznej docieramy, jak i tego, jak ją odbieramy i rozumiemy.

Więcej

Poezja Antropocenu

Yohanna Joseph Waliya

Climatophosis

Elegia słońca, lodu i ziemi

Climatophosis to dramatyczne wołanie o zmianę naszego nastawiania do środowiska naturalnego. Wychodzi ono z głębi Afryki, z Nigerii, i napisane jest w trzech językach: francuskim, polskim oraz w margi - rodzimym języku autora. Animowane wersy trzech monologów przetasowują się między trzema monologami – Ziemi, Słońca i Lodowców – zestrajając je w wariantywny na powierzchni lecz pojedynczy w wymowie krzyk Natury.


Generatory i remiksy poetyckie

MONIKA STAROŃ

Stałość wierszy

Generator o zmiennym tytule, zmiennych długościach wersów, wymienialnej treści na przerzutniach, w którym jedynym trwałym elementem pozostają "sorry", cytat zdaniowy z Ziemi Jałowej, cytat z Seksmisji oraz ... Tejrezjasz

Więcej

JULIA RADECKA

Lustro

>Lustro umiejętnie i z gracją wykorzystuje skromne środki remiksowanego oryginału, by go wizualnie zdynamizować animacją tła, świetnie zestrojoną z "animowanym", podmienianym tekstem na ekranie.

Więcej

Paweł Kozioł – www_wiersze

Paweł Kozioł

Wdech

Wdech w oryginalny sposób podchodzi do poetyki zastępowania charakteryzującej wiele utworów cyfrowych. Czyni to w sposób z pozoru prosty, a jednak dzięki rozgrywaniu się w kilku porządkach (nawet czas czytania zdaje się mieć tu swoje znaczenie) oraz dzięki subtelnym nieregularnościom, ten cyfrowy wiersz pozostawia po sobie intrygujący posmak i – niczym dobre wino zmuszające nas do ponownego nalanie – zachęca do powrotu i ponownej lektury.

Więcej

Paweł Kozioł

Depersonalizacja

Tekst na ekranie nie musi nas nigdzie zabierać, ani sam gdziekolwiek wyruszać. Jego właściwością jest wizualna, semantyczna i ontyczna niestabilność. W Depersonalizacji, wierszu o niezaprzeczalnych walorach językowych, który mógłby zdobić dowolne pismo bądź antologię poetycką, cyfrowa niestabilność wprawia w ruch całą machinerię  generującą nowe znaczenia bez potrzeby wymieniania treści.

Więcej

Poezja i Instagram

Marcin Malczewski

#mojesię / #bojesię

Instagramowa poezja Malczewskiego nie boi się kardaszianowych przestrzeni Instagramu i równolegle do flarfowej międzynarodówki młodych flarfowców, choć wyraźnie osobno, formułuje swoją własną odpowiedź na nie potrafiącą się wyzwolić z dalektyki filter/no-filter obsesji eksponowania ust, tyłków i drinków. Zamiast przesteru krągłości i krzywizn, Malczewski proponuje proste zderzenia, czasem przyległości, krótkich wiązek tekstu i obrazu.

Więcej

Marcin Malczewski

Gnomiczne zapisy małych epifanii - rozmowa

Zawsze miałem kłopot z prezentacją zapisów, których lakoniczność źle wyglądała w izolacji. Teksty te można ujmować jako mozaikę różnorodnych elementów. Nieustannie jesteśmy zalewani informacjami, widzianymi zdarzeniami, spostrzeżeniami. Nic nie przychodzi do nas uporządkowane, to znaczy w swoim czasie. W chaosie migocących znaczeń coś przykuje naszą uwagę bardziej, coś innego mniej. Lubię tę przygodność. Właśnie dlatego zdecydowałem się publikować na Instagramie

Więcej

Raporty z pandemii

EMILIA PRZYCZYNA

Bajka o księżnice Merwidzie

Emilia Przyczyna w Bajce o Merwidzie fantazjuje całkiem nieswobodnie. Jej opowieść po pierwsze oparta jest na popularyzowanym przez autorów Oulipo drzewku fabularnym, po drugie wykorzystuje całkiem bogatą paletę możliwości programowalnych platformy Twine.

Więcej

KATARZYNA GÓRKA

My sami z myślami

Złowieszczy tytuł, wskazujący na sytuację, w której młody artysta zamknięty w czterech ścianach nikomu by raczej nie życzył, zapowiada dokładnie to, czego możemy się spodziewać. Kwarantannowy dziennik czasów młodości pod znakiem ogólnoświatowej pandemii

Więcej

Prezentacje gościnne

PRACA ZBIOROWA

Nowy Babilon

Nieoczekiwane zwroty akcji, tajemnicze lokacje, ludzie i maszyny, którym nie można ufać w świecie spalin i neonów – opasła, nielinearna, bogato ilustrowana i udźwiękowiona cyberpunkowa gra tekstowa idzie tam, gdzie niewiele utworów powstałych na platformie Twine poszło: w stronę kreacji żywego.

Więcej

KAZIMIERZ FAJFER

Transsubstancjacja

Niczym DJ, belfer lub trol... autor hipertekstowego poematu rozsiada się w przestrzeni oryginalnego wiersza – sonetu Tetmajera – by naznaczyć go sobą:

Więcej

Polskie sukcesy w VR

Agnieszka Przybyszewska rozmawia z Weroniką Lewandowską

Noccc VR

O (nie)możliwym romansie poezji i rzeczywistości wirtualnej. Wyobraź sobie, że zamiast czytać wiersz krok po kroku zanurzasz się w emocje podmiotu lirycznego sam stajesz się podmiotem lirycznym. Słyszysz, widzisz, poruszasz się. Czujesz, jak otoczenie oddziałuje na ciebie, i widzisz, jak ty na nie wpływasz. „Tu i teraz” tego, kto mówi w wierszu, staje się twoim „tu i teraz”, utwór literacki nie jest już „artefaktem”, lecz „wydarzeniem”, „eventem”, w którym uczestniczysz całym ciałem i wszelkimi zmysłami

Więcej

MARIUSZ PISARSKI

Podmienianie ciał: reinkarnacje Nocccy Weroniki Lewandowskiej

Już w drugiej minucie spektaklu, spod wirtualnej, gęstej roślinności, zaczyna wyłaniać się awataryczna postać, której zarys jest celowo schematyczny, abstrakcyjny, jakby dopiero co wyszła spod rąk projektanta i czekała na swoje wypełnienie. Postać podchodzi do nas, a my – jeśli tylko chcemy – możemy zmniejszyć dystans, aż nagle zbliża się ona na tyle, by przeniknąć nas na wskroś

Więcej

Poezja i rzeczywistość wirtualna – romans (nie)możliwy

Zapis seminarium Centrum Badań nad Literaturą Elektroniczną

Badacze mediów i literatury, dyskutują z twórczyniami intalacji VR Noccc oraz rozmawiają o najnowszych technolgiach przekazu literackiego w sztucznie generowanych światach totalnego zanurzenia.

Zobacz

Update z Romanem Bromboszczem

Roman Bromboszcz

dendrite-in

Projektem dendrite-in Roman Bromboszcz stawia swój pierwszy mocny krok na księżycowej powierzchni działań artystycznych w technologi VR. Po założeniu najprostszych gogli VR przenosimy się w postapokaliptyczny krajobraz, na którym pozostały tylko nieregularne krzewy-wyrazy. Poruszając się pomiędzy nimi odczytujemy pojedyncze zdanie – ostatnie przesłanie ludzkości, ostrzeżenie, żart? Warto przekonać się samemu – do zobaczenia w matrixie!

Prosimy nawigować strzałkami albo przyciskami "w", "a", "s", "d" oraz myszą.
Więcej

Roman Bromboszcz

Hybrydyczność, postmedialność, żywienie się truchłem

Odkorkowując szampana z okazji 15 lat od ostatniej rozmowy w Techstach, Roman Bromboszcz i Mariusz Pisarski diagnozują stan polskiej literatury elektronicznej, kondycji artysty cyfrowego, omawiając też najnowsze trendy w polu niezależnej sztuki łączącej tekst z obrazem, dźwiękiem, interakcją na ekranie, na ulicy, na scenie, w writualnej rzeczywistości.

Więcej

Roman Bromboszcz

Tańcz!

Industrialne, zaszumomione, hipnotyczne – dwie udźwiękowione recytacje, oraz dwa remiksy, zamieszczone na maxi-singlu Tańcz! Roman Bromboszcza przynoszą kojące poczucie rytmu, powiew świeżych strukur i przewrotną zachętę do karnawałowego rozpoczęcia roku. Muzycznie Tańcz! przenosi nas do radykalnego chłodu brytyjskiej sceny industrialnej, zespołów takich jak Throbbing Gristle czy Test Dept. Poetycko maxi-singiel zasadza się na riffie wokół konwencji drugiej osoby liczby pojedynczej

Więcej

Przekładańce eksperymentalne

Piotr Puldziań Płucienniczak

Rybia skaza oraz kilka uwag nt. przekładu „Pikla dla Wiedzących”

W poszukiwaniu translatorskiego algorytmu

W "Rybiej skazie" Płucienniczak w sposób świeży i niepretensjonalny dzieli się swoim doświadczeniem w tłumaczeniu osiemnastowiecznego znaleziska – amerykańskiego traktaktu o demokracji napisanego domorosłym językiem przez imć Timothy Dextera. Przez niejeden paragraf tej miejscami autobiograficznej, prekarnej a jednocześnie przygodowo "prekaryjskiej" opowieści przebijają się cyfrowe interteksty i asocjacje. Olinkowany esej został przez redakcję złożony w Twine w formacie Chapbook.


Redakcja: Mariusz Pisarski
Korekta: Małgorzata Duda
Recenzentka 1: Monika Staroń
Recenzentka 2: Marta Marek
Recenzentka 3: Maja Chałubińska
Projektowanie: Mariusz Pisarski
Specjalne podziękowania dla prof. Elżbiety Winieckiej, Agnieszki Przybyszewskiej, Moniki Górskiej-Olesińskiej, Romana Bromboszcza i Łukasza Podgórniego.

Wiele z zamieszczonych utworów wykorzystuje dźwięki i ilustracje znalezione w sieci w następujących serwisach darmowo udostępniających swoje treści:
  • Tumblr: generator "Lustro" wykorzystuje animowanego gifa ze strony Tumblr
  • c.tenor.com: generator "Entertain us" wykorzystuje tło ze strony ctenor.com
  • Pexels.com: kilka utworów w Twine wykorzystuje fotografie i ilustracje ze strony pexels.com
  • itch.io: ilustracje tła do Bajki o Merwidzie pochodzą z darmowych zasobów dla twórcow gier w serwisie itch.io

Midjourney: część ilustracji do zapowiedzi utworów pochodzi z serwisu Midjourney. Ilustracje generowane były według zapytań uwzględniających tytuły bądź pierwsze słowa utworów. Zrzuty ekranu ukazujące utwór/artykuł (jego stronę tytułową) wykorzystane zostały jako "podpowiedź" dla silnika sztucznej inteligencji. Stylistykę ilustracji sugerowała redakcja.