Paweł Kozioł - www_wiersze

Wdech

Poprzedzony afirmatywną maksymą Jacka White'a, ale prowadzący ją do egzystencjalnej, niepokojącej puenty, Wdech w oryginalny sposób podchodzi do poetyki zastępowania charakteryzującej wiele utworów cyfrtowych. Czyni to w sposób z pozoru prosty, a jednak dzięki rozgrywaniu się w kilku porządkach (nawet czas czytania zdaje się mieć tu swoje znaczenie) oraz dzięki subtelnym nieregularnościom, ten cyfrowy wiersz pozostawia po sobie intrygujący posmak i – niczym dobre wino zmuszające nas do ponownego nalania – zachęca do powrotu i ponownej lektury.


Paweł Kozioł

Depersonalizacja

Tekst na ekranie nie musi nas nigdzie zabierać, ani sam gdziekolwiek wyruszać. Jego właściwością jest wizualna, semantyczna i ontyczna niestabilność. W Depersonalizacji, wierszu o niezaprzeczalnych walorach językowych, który mógłby zdobić dowolne pismo bądź antologię poetycką, cyfrowa niestabilność wprawia w ruch całą machinerię  generującą nowe znaczenia bez potrzeby wymieniania treści. W rezultacie Depersonalizacja staje się rodzajem przewrotnego, reakcyjnego generatora, którego algorytm porusza treści zawarte nie tyle w kodzie i wyświetlane w postaci coraz to nowych słów i zwrotow, ale treści umyśle czytelnika. Świetny koncept i równie udana realizacja.


TECHNIKI: html, css, ilustracje


Paweł Kozioł – (ur. 1979) – poeta, krytyk literacki, z wykształcenia badacz średniowiecznych kronik, z wykonywanego zawodu programista. Autor pięciu książek poetyckich: Czarne kwiaty dla wszystkich (Staromiejski Dom Kultury, Warszawa 2003), Wpław (tamże, Warszawa 2005), Uwaga, nie ma takiej fali (tamże, 2008), Metale ciężkie (Wielkopolska Biblioteka Publiczna i Centrum Animacji Kultury, Poznań 2010), Pogańskie morze (Lampa i Iskra Boża, Warszawa 2018). Wydał też szkice krytycznoliterackie o poezji najnowszej Przerwane procesy (Lampa i Iskra Boża, Warszawa 2011), zbiór tekstów o średniowiecznych kronikach Historia i porządek (Towarzystwo Przyjaciół Nauk w Przemyślu, 2010) oraz powieść opartą o losy polskiej drużyny szachowej z turnieju w Buenos Aires w 1939 roku – Wariant la Plata, Klub Integracji Twórczych Stowarzyszenie Żywych Poetów w Brzegu, 2022. Od czasu do czasu pisze dla internetowego kolektywu Laboratorium Empatii.

Eksperymentował z poezją hipertekstową (low fidelity, 2005), zmiennymi w czasie utworami poetyckimi generowanymi komputerowo (byliny. wiersze zmienne, 2016) oraz z programami szachowymi naśladującymi styl gry dawnych mistrzów (OpenTal grający w stylu Michaiła Tala i przede wszystkim pozwalający na dowolną konfigurację Rodent, w najlepszym momencie 30. program na świecie).