TERMIN "CYBERPRZESTRZEŃ" ZOSTAŁ UŻYTY po raz pierwszy w 1984 roku przez Williama Gibsona w powieści Neuromancer. Na dobre spopularyzował go powszechny dostęp do internetu, oraz filmy opierające się na motywach gibsonowskich, takie jak Johny Mnemonic, czy trylogia Matrix. U Gibsona cyberprzestrzeń to - mówiąc jego poetyckim językiem - świat sieci cyfrowych traktowanych jako pole bitwy, na którym ścierają się światowe koncerny. Zanurzenie się się w cyberprzestrzeń odsłania przed nami "fortece tajnych informacji chronionych przez niedostępne programy, wyspy otoczone oceanami danych, które w szalonym tempie przekształcają się i wymieniają wokół planety. Niektórzy bohaterowie są w stanie "fizycznie" dostać się do tej przestrzeni danych, by przeżyć w niej najrozmaitsze przygody. Cyberprzestrzeń Gibsona uwidacznia zmienną, zazwyczaj ukrytą geografię informacji.

Według Pierra Delvy cyberprzestrzeń to przestrzeń otwartego komunikowania się za pośrednictwem połączonych komputerów i pamięci informatycznych pracujących na całym świecie

Definicja ta uwzględnia wszystkie systemy komunikacji elektronicznej (w tym również sieci wykorzystujące fale Hertza i klasyczne sieci telefoniczne), które przesyłają informacje pochodzące ze źródeł numerycznych lub przeznaczone do numeryzacji. Podkreślam fakt numerycznego kodowania, gdyż warunkuje on charakter informacji. Charakter plastyczny, płynny, obliczalny z dużą dokładnością i przetwarzalny w czasie rzeczywistym, hipertekstualny, interaktywny i wreszcie wirtualny. Uważam go za znamienną cechę cyberprzestrzeni. To nowe środowisko umożliwia współdziałanie i sprzęganie wszystkie narzędzi tworzenia informacji, rejestrowania, komunikacji i symulacji. Perspektywa powszechnej numeryzacji informacji i przekazów uczyni prawdopodobnie z cyberprzestrzeni główny kanał informacyjny i główny nośnik pamięciowy ludzkości, poczynając od pierwszych lat przyszłego stulecia.

Marie Laure Ryan podciąga termin cyberprzestrzeń pod wirtualną rzeczywistość i jest to dla niej immersyjne i interaktywne doświadczenie świata wygenerowanego przez komputer. Umieszcza ona użytkownika wewnątrz samych danych, w trójwymiarowej przestrzeni zaprojektowanej przez cyfrowo zakodowaną informację

Hipertekst ma z cyberprzestrzenią co najmniej jedną na stałe wspólną cechę - ma naturę przestrzenną i podlega topografizacji. Wizja cyberprzestrzeni według Gibsona jest o wiele dalej idąca niż wizja Xanadu Nelsona, który skupia się raczej na dostępie do połączonych ze soba tesktów i innych mediów, i prowadzi wprost do światów alternatywnych. Niemniej jednak - obie je należy uznać za kontynuację pomysłu Vannevara Busha oraz Douglasa Engelbarta. Wizja systemu hipertekstowego stworzona przez tego ostatniego to wielowymiarowej przestrzeń danych, portalem zgromadzonej wiedzy użytkownika - "wirtualne miejscem, w którym znajduje on dane i narzędzia, potrzebne do jego intelektualnej pracy i poprzez którą współpracuje z innymi użytkownikami".

Ostatnia aktualizacja:

30.07.2022

Cytuj ten wpis jako:

Mariusz Pisarski (never) Cyberprzestrzeń - definicje. "Techsty" 30.07.2022 [https://techsty.art.pl/hipertekst/cyberprzestrzen/cybe_696.htm].

VR cyberprzestrzeń matrix

Mapa połączeń


Legenda

Statystyki


art central charakter cybe cyberprzestrzen cyberprzestrzeni cyberprzestrzeń czasoprzestrzen danych gibsona hipertekst img immersja informacji niej note outgoing połączonych przestrzeni przestrzeń sieci source target techsty wizja