Ogólny wydźwięk wczesnej teorii hipertekstu nosi znamiona utopijne. W najbardziej skrajnych przejawach dyskurs ten może widzieć w hipertekście maszynę do produkcji nieskończonej ilości opowieści, dynamiczną strukturę pracy mózgu i swobodnej gry umysłu, holodek, dzięki któremu zanurzamy się w wirtualnej przestrzeni namacalnych danych.
Czynienie z hipertekstu czegoś więcej niż bardziej otwartego i elastycznego sposobu komunikacji literackiej prowadzi w gruncie rzeczy do punktu wyjścia i nie wnosi żadnych nowych perspektyw. Najdobitniej pisała o tym Marie-Laure Ryan, w swoim artykule o micie Alefa i Holodeku, które potrafiły zdominować refleksję nad hipertekstem.
Ostatnia aktualizacja:
27.07.2022
Cytuj ten wpis jako:
Mariusz Pisarski (never) Utopia. "Techsty" 27.07.2022 [].
postmodernizm poststrukturalizm tekst cyfrowy teoria hipertekstu