Mariusz Pisarski

Alicja w Krainie Cyfrowych Mediów.

W stronę genologii transmedialnej

ZAKOŃCZENIE

Połączenie gier komputerowych z literacką klasyką obiecuje spełnienie marzeń o głębszym i czynnym przeżywaniu ulubionych lektur. Słyszymy i widzimy, co do tej pory tylko sobie wyobrażaliśmy, nasze awatary zgłębiają unaoczniony teraz a niegdyś jedynie potencjalny świat. Wcielamy się w wybranego przez nas bohatera i decydujemy o jego każdym kroku. Jednak na samym końcu, gdy przejdziemy już wszystkie poziomy, pokonamy wszystkie przeszkody, okazuje się, że o dawnej lekturze dawno zapomnieliśmy, że podczas grania stawka była całkiem inna i liczyło się co innego, niż podczas lektury powieści, że oba zjawiska są niczym piłkarze różnych drużyn strzelający do różnych bramek, czy - jak mówią ludolodzy - niczym olej i woda.

Mimo to, doświadczenie gry poszerza nasze doświadczenia lekturowe. Być może z niemałą przyjemnością, na pewno też z większą dozą uwagi, zasiadając do kolejnej powieści, oddamy sprawczość bohaterom a obowiązek opowiadania narratorowi, i nie uderzając w żaden klawisz, nie dotykając myszki, damy się poprowadzić autorowi od początku do końca, zanurząjąc się w świat powieści z nie większym zapałem niż w świat gry, wiedząc o wirtualnej naturze ich obu i widząc różne potencjały obu tych wirtualności.

Gry komputerowe, jeśli sięgają po literaturę w poszukiwaniu inspiracji tematycznych i fabularnych, w naturalny sposób lgną do pewnych typów literatury: powieści przygodowej, itinerarium, powieści detektywistycznej i wszelkich form, które obfitują w zagadki do rozwiązania, puzle do poukładania, tajemne przejścia, labirynty, etapy wiedzy lub wtajemniczenia, pozwalające graczom po pierwsze eksplorować świat przedstawiony a po drugie doskonalić swoje umiejętności. Zderzenie gry i literatury może przynosić inspiracje i korzyści obu światom. Cele i środki w obu przypadkach różnią się. Powinniśmy jednak pamiętać, że gracz i czytelnik to często ta sama osoba. Być może i w literaturze i w grze szuka on tego samego. Odpowiedź na pytanie czym jest to coś i jak je osiągać za pomocą dostępnych środków artystycznych zbliża świat gier i świat literatury i powinna intrygować zarówno twórców gier jak i pisarzy, badaczy literatury i badaczy gier.

POST SCRIPTUM

Żyjemy w ciekawych czasach! Hollywood zapowiada na 2007 rok premierę filmu będącego adaptacją gry American McGee’s Alice będącej adaptacją powieści Lewisa Carrolla...Komparatystyka literacka, a zwłaszcza jej gałąź transmedialna, będą miały w najbliższych latach i dekadach pełne ręce roboty.