Mariusz Pisarski

Postęp kontra kapitał: Hipertekstowe symulacje w The Election of 1912

Refleksje o rebootingu literatury elektronicznej [1

Zanurz się w wiek kolei żelaznych i reformatorów, wejdź w rolę Theodora Roosevelta w wyścigu o fotel prezydencki w niezwykłej, pionierskiej symulacji The Election of 1912. A Hypertext Study of the Progressive Era z 1988 roku autorstwa Marka Bernsteina i Erin Sweeney. Na przedwyborcze, wspólne czytanie tego multimedialnego hipertekstu z czasów cyfrowej “starożytności” – zaprasza w Electronic Literature Lab na Washington State University Vancouver. 

[1] To drugi z serii wpisów poświęconym "dawnej" literaturze elektronicznej, których omówienia i dokumentacja znajdą się w nadchodzącycm, czwartym tomie Rebooting Electronic Literature, przygotowywanym w Electronic Literature Lab na Washington State University Vancouver.

Opublikowany na dyskietce o pojemności 400 kilobajtów i odczytywany na komputerach o pamięci 1MB The Election of 1912 łączy w sobie nielinearną lekturę, multimedialny przekaz (świetnie dopasowane klipy dźwiękowe i kilkadziesiąt ilustracji) z trybem symulacji. Tekst przybliża kluczowe postacie i problemy Ameryki na początku 20. wieku, kiedy to rewolucja przemysłowa podnosząc kraj do rangi światowego mocarstwa, zostawiła w tyle prawa pracownicze, kwestię równouprawnienia kobiet, Afroamerykanów i emigrantów. Krajem rządzą przemysłowe kartele i trusty! Wygrać wybory może tylko ten, kto zaproponuje poważny program reform gospodarczych i zjedna ku sobie pokrzywdzone grupy społeczne. Jako Theodor Roosevelt, były prezydent i lider nowej Partii Postępowej, czytelnik/gracz musi pokonać pozostałych kandydatów. Aby tak się stało i aby zmienić bieg historii – w 1912 wygrał demokratyczny gubernator Woodrow Wilson – czytelnik musi zarządzać budżetem biur wyborczych, spotykać się z wyborcami, utrzymywać korespondencję listowną z partnerami i przeciwnikami politycznymi oraz na bieżąco śledzić skutki swoich działań na mapie wyborczej USA. 

The Election of 1912 The Election of 1912 - na komputerze Powerbook G3, Mac Os 9.1
The Election of 1912 stanowi pionierski punkt odniesienia dla kultury cyfrowej, nie tylko pod kątem rozwiązań narracyjnych i growych, ale też w obszarze projektowania interfejsu użytkownika. Jak powinna wyglądać nawigacja po tekście cyfrowym? Jakie typy połączeń hipertekstowych są najbardziej zrozumiałe? Jak zarządzać treścią na małym, 9 calowym ekranie? Na te pytania nikt nie miał w latach 1985-1988 jednoznacznej odpowiedzi. Ted Nelson, autor pojęcia hipertekstu i systemu Xanadu, był jednym z konsultantów i beta testerów The Election of 1912. Jego główną obawą było to, że czytelnik zagubi się w gmatwaninie tekstu. Stąd aż kilka sposobów nawigacji po tekście (linki tekstowe, linki główne, zakładki, historia lektury) włącznie z pionierskim zastosowaniem nowego elementu nawigacyjnego: okruszków chleba. Wyświetlały one pozycję aktualnie czytanego segmentu w hierarchii całego tekstu. Jak się okazało w takcie rozpoczynające się właśnie dekady intensywnych badań nad hipertekstem, strach przed zagubieniem się czytelnika w sieci tekstu były nieuzasadnione. Dzisiejsza publiczność, przyzwyczajona do lektury skokowej, asocjacyjnej, żądałaby wręcz jeszcze większej wolności nawigacyjnej, a mniejszej kontroli nad trajektorią lektury. 
The Election of 1912 The Election of 1912 - na komputerze Powerbook G3, Mac Os 9.1
The Election of 1912 jest pierwszym z 48 hipertekstów opublikowanych przez wydawnictwo Eastagate Systems. Utwór powstawał w czasie, gdy o serca i umysły użytkowników komputerów walczyło kilka konkurujących z sobą systemów hipertekstowych, od Xanadu Nelsona i popularnego NoteCards laboratorium Xeroxa, poprzez stosowany na uczelniach system Intermedia aż po świeżo wydany Hypercard Apple’a (sierpień 1987). W tym samym czasie, podczas pierwszej konferencji Hypertext w roku 1987 zademonstrowany został system Storyspace wraz z powieścią popołudnie. pewna historia Michaela Joyce’a. Hypergate, w którym The Election of 1912 stworzono, łączyło w sobie cechy kilku systemów jednocześnie. Jednak po tym, jak Eastgate Systems podpisało licencję na rozwój i dystrybucję Storyspace, utrzymywanie dwóch platform przestało mieć rację bytu. Po opublikowaniu Sucker in Spades Roberta di Chiarry i przebojowego sci-fi hipertekstu King of Space Sary Smith Eastgate Systems nie opublikowało już żadnego utworu w tym programie. 
The Election of 1912 The Election of 1912 - na komputerze Powerbook G3, Mac Os 9.1
W czwartek o 19:00 polskiego czasu autorzy The Election of 1912 czytać będą swoje dzieło na oryginalnym komputerze Mac Classic działającym pod systemem 6.0.3. Jest to część cyklu czytań Live Traversals prowadzonego przez Electronic Literature Lab (ELL) na Washington State University Vancouver pod kierownictwem Dene Grigar. Bernstein i Sweeney będą czytać przez Zooma w oparciu o obraz z komputera nadawany bezpośrednio z ELL. Po czytaniu zapraszamy na pytania do autorów. 

Pokrewne artykuły
logogram
Strickland, Montfort

Ustawmy kurs na czółno przędz

Dyskusja w glosach o programowaniu kreatywnym

Wizualnie zaprezentowana całość kodu Między Morzem a Rej z komentarzem krytycznym autorów