Wirtualna Rzeczywistość - Screen

CREEN TO LITERACKA "JASKINIA WIRTUALNEJ RZECZYWISTOŚCI" stworzona na Uniwersytecie Browna przez zespół twórców i inżynierów w składzie: Noah Wardrip- Fruin, Josha Carroll, Roberta Coover, Shawn Greenlee i Andrew McClain. Widz, zakładając gogle i rękawice, wkracza do zamkniętego pomieszczenia, na którego trzy ściany i podłogę projektowane są słowa i zdania, odczytywane przez komputer i poddające się manipulacji uczestnika znajdującego się we wnętrzu jaskini. Unoszące się w trójwymiarowej przestrzeni słowa reagują na nasze ruchy, zbliżają się i oddalają. "Screen, poprzez wprowadzenie tekstu w bezpośrednią relację z ciałem czytelnika, pokazuje nowe doświadczenie lektury, projekt ten eksploruje także pamięć jako doświadczenie wirtualne" - pisze o przedsięwzięciu Noah Wardrip Fruin. Screen publicznie zaprezentowany był po raz pierwszy rok w 2003 roku.

...
Screen

Oparty na technologii CAVE projektowi Screen udało się wyjść poza ramy zwykłego eksprymentu, nie jest on też pozbawiony elementów narracyjnych. Słowa na każdej ze ścian opisują podwójny moment w czasie, kobietę lub mężczyznę wspominają chwile, w których wspomnienia ześlizgują się w niepamięć, zakryte teraźniejszością - pisali recenzenciOto fragment tekstu projektowanego i odczytywanego w jaskini Screen:

She uncurls her arm,

reaches back to lay her hand across

his thigh, to welcome him home,

but touches only a ridge of sheet,

sun warmed, empty.

Screen nie próbuje naśladować rzeczywistości, jak czynią to projekty VR oparte na modelu startrekowego Holodeku, jego immersyjność nie ma charakteru mimetycznego, symulującego rzeczywistość. W zamian mamy tu do czynienia z zanurzeniem się w typowo literacką referencyjność, w świat słów.

Ostatnia aktualizacja:

16.07.2022

Cytuj ten wpis jako:

Mariusz Pisarski (2022) Wirtualna Rzeczywistość - Screen. "Techsty" 16.07.2022 [https://www.techsty.art.pl/hipertekst/cyberprzestrzen/screen.htm].

VR cyberprzestrzeń matrix

arm bezpośrednią browna carroll ciałem coover creen czasie czynienia doświadczenie elementów empty fragment fruin gogle hipertekst jaskini noah rzeczywistości rzeczywistość screen słowa techsty tekstu wardrip