SCREEN TO LITERACKA "JASKINIA WIRTUALNEJ RZECZYWISTOŚCI" stworzona na Uniwersytecie Browna przez zespół twórców i inżynierów w składzie: Noah Wardrip- Fruin, Josha Carroll, Roberta Coover, Shawn Greenlee i Andrew McClain. Widz, zakładając gogle i rękawice, wkracza do zamkniętego pomieszczenia, na którego trzy ściany i podłogę projektowane są słowa i zdania, odczytywane przez komputer i poddające się manipulacji uczestnika znajdującego się we wnętrzu jaskini. Unoszące się w trójwymiarowej przestrzeni słowa reagują na nasze ruchy, zbliżają się i oddalają. "Screen, poprzez wprowadzenie tekstu w bezpośrednią relację z ciałem czytelnika, pokazuje nowe doświadczenie lektury, projekt ten eksploruje także pamięć jako doświadczenie wirtualne" - pisze o przedsięwzięciu Noah Wardrip Fruin. Screen publicznie zaprezentowany był po raz pierwszy rok w 2003 roku.
Oparty na technologii CAVE projektowi Screen udało się wyjść poza ramy zwykłego eksprymentu, nie jest on też pozbawiony elementów narracyjnych. Słowa na każdej ze ścian opisują podwójny moment w czasie, kobietę lub mężczyznę wspominają chwile, w których wspomnienia ześlizgują się w niepamięć, zakryte teraźniejszością - pisali recenzenci. Oto fragment tekstu projektowanego i odczytywanego w jaskini Screen:
She uncurls her arm,
reaches back to lay her hand across
his thigh, to welcome him home,
but touches only a ridge of sheet,
sun warmed, empty.
Screen nie próbuje naśladować rzeczywistości, jak czynią to projekty VR oparte na modelu startrekowego Holodeku, jego immersyjność nie ma charakteru mimetycznego, symulującego rzeczywistość. W zamian mamy tu do czynienia z zanurzeniem się w typowo literacką referencyjność, w świat słów.
Ostatnia aktualizacja:
16.01.2024
Cytuj ten wpis jako:
Mariusz Pisarski (never) Wirtualna Rzeczywistość - Screen. "Techsty" 16.01.2024 [https://www.techsty.art.pl/hipertekst/cyberprzestrzen/screen.htm].
VR cyberprzestrzeń matrix