WORD CIRCUITS CONNECTION MUSE było zestawem skryptów dla poetów i prozaików, którzy pragnęli przenieść zaawansowane techniki opowiadania z powstałych przed internetem systemów stand-alone, takich jak Storyspace i Hypercard, w przestrzeń sieci. Zamierzeniem twórców Connection Muse było jednak stworzenie systemu, który pozwoli czytelnikom, żądnym lektury całości hipertekstu - zorientować się jaki materiał został przeczytany, a jaki jest jeszcze przez nich nie poruszony, by czytelnik mógł z łatwością dzielić swoją lekturę na poszczególne sesje i powracać do nich. Connection Muse, wprowadzając dynamiczne funkcje do htmlu, oparte na javascripcie i php, śledzi postępy czytelnika w lekturze i odpowiada na zmieniające się w jej trakcie warunki. Pozwala także autorowi na stworzenie odrębnych komponentów w ramach hipertekstu (ścieżek, zestawów węzłów) i manipulować nimi jako obiektami o odrębnych właściwościach.

Co jednak wydaje się najważniejsze: Connection Muse wprowadziło w warunki sieciowe losowość i - dosyć okrojoną - warunkowość systemów hipertekstowych. Dzięki funkcji losowego dostępu jeden odsyłacz może prowadzić nie tylko do jednego węzła, lecz do wielu, dzięki czemu złamana została - po latach niemożności - jednopłaszczyznowość fikcji sieciowej. Szlak lektury może też zostać obwarowany pewnymi warunkami logicznymi, co również - w 1999 roku, gdy narzędzie to powstało - było pewną nowością. Bardzo charakterystycznym dla programu- jest wydłużający się ogonek odwiedzonych przez czytelnika leksji, przyczepiony do każdego przeczytanego tekstu. Dla tych, którzy ogonów nie lubią - funkcję tę można wyłączyć.

Ostatnia aktualizacja:

14.01.2024

Cytuj ten wpis jako:

Mariusz Pisarski (never) Systemy Hipertekstowe - Connection Muse . "Techsty" 14.01.2024 [].

historia narzędzia autorskie platfromy systemy hipertekstowe

Mapa połączeń


Legenda

Statystyki


art connection contoolkit czytelnika dzięki hipertekst hipertekstu hypercard img jaki kendall lektury linkilog muse navigprak odrębnych outgoing source storyspace storysphyperc stworzenie systemy systemów target techsty