Czy hiperfikcja zmierza do tego, by zaadaptować pewne cechy wirtualnej rzeczywistości czy też zmierza ona do stania się częścią wirtualnych rzeczywistości? Hipertekstowa powieść Califia M. D. Coverley wydana przez Eastage - to interaktywne środowisko, w którym użytkownik może - w podobny sposób, jak w grach komputerowych - nie używając trodów czy gogli - zanurzyć się podać się immersji. Z kolei Myst - gra Randa i Robina Millerów, pozwala czytelnikowi wejść w zamknięty świat wyspy i błąkać się po niej rozwiązując liczne zagadki i prolemy. Gra ta jest tak bliska systemom VR jak tylko to możliwe przy zwykłym interfejsie. Jednakże jednocześnie - posiada ona silną tekstualną warstwę - w grze, na wyspie, znajduje się kilka książek i pozostawionych w pomieszczeniach notatek, które są niezmiernie ważne dla rozwiązania zagadek w grze. Teksty te mają w Myst także inną, nawet ważniejszą funkcję - wprowadzają one narrację do beznarracyjnego świata gry. Paragrafy w książce opisują różne przedmioty na wyspie, można nawet powiedzieć, że są one między sobą połączone hipertekstualnie, choć te hiperłącza nie są bezpośrednie i oczywiste. W ten sposób można traktować Myst jako narrację hipertekstową z bardzo rozbudowanym trójmywamiarowym interfejsem użytkownika .

Hiperfikcje takie jak Califia w porównaniui z Mystem wyraźnie pokazują różnicę między hiperfikcją a wirtualną rzeczywistością. Mimo iż tekst ma w Myście ważną rolę do spełnienia to funkcjonuje on jako element podrzędny w ogólnym efekcie, jaki pozostawia po sobie ta gra i nie można z tego wyciągnąć wniosku, że teksty będą w przyszłych środowiskach wirtualnej rzeczywstości niezbędne, by zaistniała tam narracja. Espen Aarseth i jego teoria cybertekstu i dyskursu ergodycznego pozwalają wręcz wykluczyć taką możliwość. W hiperfikcji takiej jak Califia, wszystko z kolei jest językiem, nawet jeśli tylko symbolicznym. Używając słów Boltera - wszystko w Califii, jest jednocześnie oznaczone jako coś, przez co się patrzy (tworzenie fikcyjnego świata) i coś, na co się patrzy (element metatekstualny), podczas gdy w systemach wirtualnej rzeczywistości wszystko jest skonstruowane po to, by patrzyć poprzez nie.

Ostatnia aktualizacja:

16.07.2022

Cytuj ten wpis jako:

Mariusz Pisarski (never) Cyberprzestrzeń - hipertekst. "Techsty" 16.07.2022 [http://www.eastgate.com/catalog/Califia.html].

VR cyberprzestrzeń matrix

Mapa połączeń


Legenda

Statystyki


art califia central cyberprzestrzen ergodyzm gra gry hipertekst img jednocześnie kolei ksiazka między myst ona outgoing patrzy polepisma rzeczywistości source target techsty teoria vrproz wirtualnej