Mimo iż Sto tysięcy miliardów wierszy pierwotnie ukazała się w druku w kształcie bliskim zamierzeniom Queneau, kiedy to pojedynczy sonet widnieje na recto a jego wersy pocięte są na papierowe paski, taka właśnie prezentacja materiału została pominięta w prestiżowej edycji "La Pleiade", publikującej kanoniczne postacie literatury francuskiej. Sonety Queneau w edycji z lipca 1961 roku pojawiły się jako seria dziesięciu wierszy, bez możliwości kombinacji. Być może nie ma się jednak co dziwić. Prezentacja twórczości kombinatorycznej w druku może okazać się niewiarygodnie trudna. Papierowe cyberteksty wykraczają bowiem poza granice książki drukowanej. Inni pisarze związani z OULIPO, tacy jak Italo Calvino - również byli bliscy idei hipertekstu. Zamek krzyżujących się losów - gdzie bohaterowie snują opowieści z nachodzących na siebie kart układanych można zaliczyć do protohipertekstów, książka ta aż prosi się o przełożenie jej na środowisko elektroniczne, dodanie możliwości udziału czytelnika w tworzeniu fabuły. Jeśli zimową nocą podróżny, oprócz samej swojej struktury wprowadza także ważny głos w dyskusji o utworze kłączu.

Ostatnia aktualizacja:

16.01.2024

Cytuj ten wpis jako:

Mariusz Pisarski (never) Sto tysięcy miliardów wierszy - wydanie La Pleiade. "Techsty" 16.01.2024 [].

hipertekst oulipo poezja generatywna queneau

Mapa połączeń


Legenda

Statystyki


alternatywne art awangarda calvino central edycji fabula hipertekst img konstrukcje miliardów możliwości notka oulipo outgoing papierowe pleiade prezentacja quena queneau source sto target techsty wierszy