Twine to darmowy program do tworzenia interaktywnych i nielinearnych opowiadań oraz tekstowych gier. Aby stworzyć historię w Twine nie trzeba znać programowania, jednak swoją opowieść można wzbogacić o różnego rodzaju zmienne, warunki logiczne, obrazy, dźwięki i Javascript – efekty, które zazwyczaj kojarzymy z zaawansowanym programowaniem. Twine to narzędzie do pisania hipertekstów oraz do tworzenia prostych tekstowych gier komputerowych z elementami multimedialnymi. W przeciwieństwie do programów takich jak Storyspace czy – niegdyś – Hypercard, Twine działa zarówno w trybie stacjonarnym, jako program instalowany na komputerze, jak i online, w przeglądarce.
Program pozwala tworzyć nielinearne opowieści, w których to czytelnik decyduje o przebiegu utworu. Dzięki warstwie skryptowej hipertekst zostaje pogłębiony o elementy przynależne do dziedziny gier komputerowych. Dzięki logice warunkowej oraz wewnętrznej pamięci pozwalającej na przechowywanie danych o przebiegu lektury, o stanie rozgrywki i o statusie postaci Twine pozwala mierzyć przebieg pojedynczej sesji według uprzednio ustalonego systemu punktacji i określonego wyniku gry. Przebieg lektury będzie zmienny w zależności od wyborów użytkownika. Wybory te z kolei wpływać będą na świat przedstawiony i na wynik rozgrywki. Zmienne elementy to np. pogoda, pora dnia, ekwipunek, nastrój wewnętrzny, ilość “życia” bądź ”zdrowia” bohatera w danym momencie lektury. Wszystkie z tych zmiennych są dowolnie ustalane przez autora, a następnie zarządzane przez komputer według autorskich reguł. Utwory powstałe na tej hipertekstowo-growej platformie pełne są łamigłówek, nieustannie oceniają ruchy czytelnika przyznając mu punkty i atrybuty, wiodą go do ślepych uliczek, szokują nagłymi zakończeniami i powrotami do początku.
Choć stworzony przez Chrisa Klimasa program powstał już w 2009 roku, to na prawdziwej popularności zyskał dopiero niedawno, przede wszystkim dzięki łatwości w pisaniu i publikowaniu prac oraz dzięki pomocy, jakiej udzielają sobie twórcy. Twine stał się ważną platfromą do autoekspresji, zaczął tworzyć wokół siebie społeczność autorów, fanów i programistów; nie dużą, ale szanowaną wśród miłośników gier niezależnych, literatury eksperymentalnej i praktyków self-publishingu.
Dla aspirującego autora, chcącego pisać prozę lub poezję, największym progiem do przeskoczenia w Twinie i w konwencjach, jakie dyktuje platforma, jest zmiana perspektywy i głosu, a także wynalezienie takiej ramy narracyjnej, która nada sens elementom interakcji. Balans między akcją, opisem, introspekcją i elementami rozgrywki jest kluczowy dla powodzenia przedsięwzięcia. Gry na Twine'a pisze się najczęściej w drugiej osobie liczby pojedynczej, zamiast narracji buduje się raczej świat (lokacje oraz przebywające w nich postacie i przedmioty), a czytelnik zamienia się w aktywnego eksploratora, który z różnym, nie zawsze pomyślnym dla niego skutkiem, wchodzi w interakcję z otaczającą go rzeczywistością.
Ostatnia aktualizacja:
28.07.2022
Cytuj ten wpis jako:
Mariusz Pisarski (2022) Twine - hiperteksty XXI wieku. "Techsty" 28.07.2022 [].
gry literatura cyfrowa systemy hipertekstowe