Twine to darmowy program do tworzenia interaktywnych i nielinearnych opowiadań oraz tekstowych gier. Aby stworzyć historię w Twine nie trzeba znać programowania, jednak swoją opowieść można wzbogacić o różnego rodzaju zmienne, warunki logiczne, obrazy, dźwięki i Javascript – efekty, które zazwyczaj kojarzymy z zaawansowanym programowaniem. Twine to narzędzie do pisania hipertekstów oraz do tworzenia prostych tekstowych gier komputerowych z elementami multimedialnymi. W przeciwieństwie do programów takich jak Storyspace czy – niegdyś – Hypercard, Twine działa zarówno w trybie stacjonarnym, jako program instalowany na komputerze, jak i online, w przeglądarce.

...
Twine w 2022, wersja online programu

Program pozwala tworzyć nielinearne opowieści, w których to czytelnik decyduje o przebiegu utworu. Dzięki warstwie skryptowej hipertekst zostaje pogłębiony o elementy przynależne do dziedziny gier komputerowych. Dzięki logice warunkowej oraz wewnętrznej pamięci pozwalającej na przechowywanie danych o przebiegu lektury, o stanie rozgrywki i o statusie postaci Twine pozwala mierzyć przebieg pojedynczej sesji według uprzednio ustalonego systemu punktacji i określonego wyniku gry. Przebieg lektury będzie zmienny w zależności od wyborów użytkownika. Wybory te z kolei wpływać będą na świat przedstawiony i na wynik rozgrywki. Zmienne elementy to np. pogoda, pora dnia, ekwipunek, nastrój wewnętrzny, ilość “życia” bądź ”zdrowia” bohatera w danym momencie lektury. Wszystkie z tych zmiennych są dowolnie ustalane przez autora, a następnie zarządzane przez komputer według autorskich reguł. Utwory powstałe na tej hipertekstowo-growej platformie pełne są łamigłówek, nieustannie oceniają ruchy czytelnika przyznając mu punkty i atrybuty, wiodą go do ślepych uliczek, szokują nagłymi zakończeniami i powrotami do początku.

Choć stworzony przez Chrisa Klimasa program powstał już w 2009 roku, to na prawdziwej popularności zyskał dopiero niedawno, przede wszystkim dzięki łatwości w pisaniu i publikowaniu prac oraz dzięki pomocy, jakiej udzielają sobie twórcy. Twine stał się ważną platfromą do autoekspresji, zaczął tworzyć wokół siebie społeczność autorów, fanów i programistów; nie dużą, ale szanowaną wśród miłośników gier niezależnych, literatury eksperymentalnej i praktyków self-publishingu.

Dla aspirującego autora, chcącego pisać prozę lub poezję, największym progiem do przeskoczenia w Twinie i w konwencjach, jakie dyktuje platforma, jest zmiana perspektywy i głosu, a także wynalezienie takiej ramy narracyjnej, która nada sens elementom interakcji. Balans między akcją, opisem, introspekcją i elementami rozgrywki jest kluczowy dla powodzenia przedsięwzięcia. Gry na Twine'a pisze się najczęściej w drugiej osobie liczby pojedynczej, zamiast narracji buduje się raczej świat (lokacje oraz przebywające w nich postacie i przedmioty), a czytelnik zamienia się w aktywnego eksploratora, który z różnym, nie zawsze pomyślnym dla niego skutkiem, wchodzi w interakcję z otaczającą go rzeczywistością.

Ostatnia aktualizacja:

28.07.2022

Cytuj ten wpis jako:

Mariusz Pisarski (2022) Twine - hiperteksty XXI wieku. "Techsty" 28.07.2022 [].

gry literatura cyfrowa systemy hipertekstowe

Mapa połączeń


Legenda

Statystyki


art dzięki gier guardfields hipertekst hypercard img leksja lektury linki linkidynam outgoing pojedynczej pozwala program przebieg rodzaje rozgrywki source storyspace systemy target techsty twine value