Program Twine wprowadził całą paletę nowych linków, szereg elementów dynamizujących linki oraz nową filozofię linkowania. Polega ona na tym, że link funkcjonuje zarówno jako przeskok z miejsca na miejsce, jak sposób na odsłanianie/zakrywanie tekstu, a także jako narzędzie do uruchamiania makr i zawartości haczyków (ang. hooks). Czyni to z linku potężne narzędzie do interakcji i dynamizacji rozgrywki i lektury.
Warto wyróżnić linki wewnątrz pasaży oraz między pasażami. Specjalnością Twine są te pierwsze: linki, które po kliknięciu powodują zmiany wewnątrz tego samego segmentu. Czytelnik nie przenosi się między pasażami, ale kontynuuje lekturę, w trybie lokalnych przeskoków i w rytmie aktemów (jednostek interakcji) w obrębie jednego, lecz wciąż zmieniającego się ekranu tekstu. Taki tryb lektury, charakterystyczny dla silnik Harlowe programu Twine, można uznać za paradygmatyczny dla dynamicznego hipertekstu ostatnich lat. Jego główną alternatywą pozostaje w obrębie Twine poetyka wyboru i charakterystyczna dla gamebooków i interaktywnych fikcji drzewiasta struktura narracji.
Oto niektóre z linków w Twine. Należy pamiętać, że dzięki palecie makr dynamicznych i funkcji, z którymi można łączyć ze sobą elementy na tej platformie, większość z poniższych typów linków może ulec dodatkowej dynamizacji i w konsekwencji wyznaczyć nowy rodzaj linku:
Link (link-replace):
(link: "Torebka")[Anna zajrzała do swojej torebki]
– rezultatem będzie link o kotwicy "Torebka", po którego kliknięciu pojawi się tekst "Anna zajrzała do swojej torebki", a sam link zniknie.
Link reveal :
(link: "Torebka")[Anna zajrzała do swojej torebki]
efekt ten sam co powyżej: rezultatem jest link o kotwicy "Torebka", po którego kliknięciu pojawi się tekst "Anna zajrzała do swojej torebki", a sam link zniknie.
Link repeat :
(link-repeat: "I trochę sera")[(set:$ser to it + 1)]
link o kotwicy "I trochę sera", który dodaje wartość 1
do zmiennej $ser
poprzez użycie makra (set:)
. W link można klikać wiele razy, i za każdym dodana zostanie wartość 1
.
(link-repeat: "Nie")[e]
– link o kotwicy "Nie", który po kliknięciu dodaje "e" na koniec wyrazu.
Choć jest to link podobny do (link:)
to powiększanie kotwicy o kolejne litery daje dodatkowe możliwości ekspresji. W przypadku powyższym, może dzięki niemu wyrazić, jak bardzo nasza postać / narrator nie chcą czegoś.
Link rerun :
(link-rerun: "Rzuć kostką ")[Wyrzuciłeś (random:1,6).]
link o kotwicy "rzuć kostką", który po kliknięciu wyświetla zawartość haczyka "Wyrzuciłeś" i następującą po tym słowie liczbę od 1 do 6.
Link go to :
(link-goto: "Wejdź do piwnicy", "Piwnica")
link przeskoku z aktualnego pasażu do pasażu "Piwnica", równy alternatywnej, prostszej składni pisania linku: ( Wejdź do piwnicy ->Piwnica
.
(link-goto: "Piwnica")
działa tak samo jak Piwnica.
Link undo :
Link pobiera treść kotwicy, unieważnia ostatni ruch i wysyła gracza do ostatnio odwiedzonego pasażu. Dla czytelnia działa tak samo jak topowy link między pasażami.
(link-undo:"Wycofujemy się", "Nie ma odwrotu!")
– link o kotwicy "Wycofujemy się" pojawi się, jeśli można można się wycofywać(jeśli autor nie wyłączył strzałek w tył). Jeśli nie, pojawi się tekst "Nie ma odwrotu!".
Link show :
Tworzy link, który – gdy się na niego kliknie – pokaże ukryte haczyki, wykonując jednocześnie zwartych w nich skrypt. Działa na segmenty tekstu w haczyku, opatrzone etykietą |etykieta
, po której zdefiniowany jest haczyk. Po uruchomieniu makra link-show
kod wyświetla zawartość haczyka, np. Dodając go do już istniejącego tekstu:
Naprawdę warto sprawdzać każdą linijkę kodu |extra)[Można to robić w niedzielę przed kościołem]"
Powinieneś (link-reveal:"posłuchać mej rady")[(show: ?extra)]
Po kliknięciu w "posłuchać mej rady" do zdania o sprawdzaniu linijek dołączona zostanie zwartość haczyka opatrzona etykietą |extra
.
Cycling link :
Tworzy link, który podmienia swój własny tekst (kotwicę), nie prowadząc do żadnego innego pasażu, ustanawia też opcjonalną zmienną do niego przypisaną, której wartość równa się treści kotwicy.
(
cycling-link: "Raz", "Dwa", "Trzy", "Cztery") link cykliczny bez przypisanej zmiennej.
(
cycling-link: bind $Mruczek's sierść, "Czarna", "Złota", "Jasna", "Ruda", "Biała") związuje wartość zmiennej "sierść" w obiekcie $head datamapy z aktualnym tekstem linku (kotwicą).
Click :
Tworzy zamiennik (tzw. changer), który po przypisani udo haczyka, ukrywa go i używa funkcji enchant na swoim elemencie docelowym. Wizualnie przypomina zatem link, kliknięcie powoduje odsłonięcie haczyka.
Na stole znajduje się miseczka z wodą. (click: "miseczka")[Masz mokre palce!] po kliknięciu na miseczkę pojawia się zawartość haczyka: "Masz mokre palce!"
Click replace :
Makra (click:)
i (replace:) pozwalają na zastępowanie swojego własnego tekstu innym tekstem, który zamieszczany jest w haczyku. Efekt wywoływany jest kliknięcie.
Mój najgłębszy sekret (click-replace: "sekret")[pragnę cię] Po kliknięciu na "sekret" pojawi się zawartość haczyka ("pragnę cię").
Więcej o linkach w Twine w twine2.neocities.org">podręczniku Harlowe autorstwa Chrisa Klimasa.
Ostatnia aktualizacja:
03.02.2023
Cytuj ten wpis jako:
Mariusz Pisarski (never) Rodzaje linków w Twine . "Techsty" 03.02.2023 [https://twine2.neocities.org/].
Twine hipertekst leksja linki tekst cyfrowy węzeł