Program Twine wprowadził całą paletę nowych linków, szereg elementów dynamizujących linki oraz nową filozofię linkowania. Polega ona na tym, że link funkcjonuje zarówno jako przeskok z miejsca na miejsce, jak sposób na odsłanianie/zakrywanie tekstu, a także jako narzędzie do uruchamiania makr i zawartości haczyków (ang. hooks). Czyni to z linku potężne narzędzie do interakcji i dynamizacji rozgrywki i lektury.

Warto wyróżnić linki wewnątrz pasaży oraz między pasażami. Specjalnością Twine są te pierwsze: linki, które po kliknięciu powodują zmiany wewnątrz tego samego segmentu. Czytelnik nie przenosi się między pasażami, ale kontynuuje lekturę, w trybie lokalnych przeskoków i w rytmie aktemów (jednostek interakcji) w obrębie jednego, lecz wciąż zmieniającego się ekranu tekstu. Taki tryb lektury, charakterystyczny dla silnik Harlowe programu Twine, można uznać za paradygmatyczny dla dynamicznego hipertekstu ostatnich lat. Jego główną alternatywą pozostaje w obrębie Twine poetyka wyboru i charakterystyczna dla gamebooków i interaktywnych fikcji drzewiasta struktura narracji.

Oto niektóre z linków w Twine. Należy pamiętać, że dzięki palecie makr dynamicznych i funkcji, z którymi można łączyć ze sobą elementy na tej platformie, większość z poniższych typów linków może ulec dodatkowej dynamizacji i w konsekwencji wyznaczyć nowy rodzaj linku:

Link (link-replace):

(link: "Torebka")[Anna zajrzała do swojej torebki] – rezultatem będzie link o kotwicy "Torebka", po którego kliknięciu pojawi się tekst "Anna zajrzała do swojej torebki", a sam link zniknie.

Link reveal :

(link: "Torebka")[Anna zajrzała do swojej torebki] efekt ten sam co powyżej: rezultatem jest link o kotwicy "Torebka", po którego kliknięciu pojawi się tekst "Anna zajrzała do swojej torebki", a sam link zniknie.

Link repeat :

(link-repeat: "I trochę sera")[(set:$ser to it + 1)] link o kotwicy "I trochę sera", który dodaje wartość 1 do zmiennej $ser poprzez użycie makra (set:). W link można klikać wiele razy, i za każdym dodana zostanie wartość 1 .

(link-repeat: "Nie")[e] – link o kotwicy "Nie", który po kliknięciu dodaje "e" na koniec wyrazu.

Choć jest to link podobny do (link:) to powiększanie kotwicy o kolejne litery daje dodatkowe możliwości ekspresji. W przypadku powyższym, może dzięki niemu wyrazić, jak bardzo nasza postać / narrator nie chcą czegoś.

Link rerun :

(link-rerun: "Rzuć kostką ")[Wyrzuciłeś (random:1,6).] link o kotwicy "rzuć kostką", który po kliknięciu wyświetla zawartość haczyka "Wyrzuciłeś" i następującą po tym słowie liczbę od 1 do 6.

Link go to :

(link-goto: "Wejdź do piwnicy", "Piwnica") link przeskoku z aktualnego pasażu do pasażu "Piwnica", równy alternatywnej, prostszej składni pisania linku: ( Wejdź do piwnicy ->Piwnica .

(link-goto: "Piwnica") działa tak samo jak Piwnica.

Link undo :

Link pobiera treść kotwicy, unieważnia ostatni ruch i wysyła gracza do ostatnio odwiedzonego pasażu. Dla czytelnia działa tak samo jak topowy link między pasażami.

(link-undo:"Wycofujemy się", "Nie ma odwrotu!") – link o kotwicy "Wycofujemy się" pojawi się, jeśli można można się wycofywać(jeśli autor nie wyłączył strzałek w tył). Jeśli nie, pojawi się tekst "Nie ma odwrotu!".

Link show :

Tworzy link, który – gdy się na niego kliknie – pokaże ukryte haczyki, wykonując jednocześnie zwartych w nich skrypt. Działa na segmenty tekstu w haczyku, opatrzone etykietą |etykieta, po której zdefiniowany jest haczyk. Po uruchomieniu makra link-show kod wyświetla zawartość haczyka, np. Dodając go do już istniejącego tekstu:

Naprawdę warto sprawdzać każdą linijkę kodu |extra)[Można to robić w niedzielę przed kościołem]"

Powinieneś (link-reveal:"posłuchać mej rady")[(show: ?extra)] Po kliknięciu w "posłuchać mej rady" do zdania o sprawdzaniu linijek dołączona zostanie zwartość haczyka opatrzona etykietą |extra.

Cycling link :

Tworzy link, który podmienia swój własny tekst (kotwicę), nie prowadząc do żadnego innego pasażu, ustanawia też opcjonalną zmienną do niego przypisaną, której wartość równa się treści kotwicy.

(cycling-link: "Raz", "Dwa", "Trzy", "Cztery") link cykliczny bez przypisanej zmiennej.

(cycling-link: bind $Mruczek's sierść, "Czarna", "Złota", "Jasna", "Ruda", "Biała") związuje wartość zmiennej "sierść" w obiekcie $head datamapy z aktualnym tekstem linku (kotwicą).

Click :

Tworzy zamiennik (tzw. changer), który po przypisani udo haczyka, ukrywa go i używa funkcji enchant na swoim elemencie docelowym. Wizualnie przypomina zatem link, kliknięcie powoduje odsłonięcie haczyka.

Na stole znajduje się miseczka z wodą. (click: "miseczka")[Masz mokre palce!] po kliknięciu na miseczkę pojawia się zawartość haczyka: "Masz mokre palce!"

Click replace :

Makra (click:) i (replace:) pozwalają na zastępowanie swojego własnego tekstu innym tekstem, który zamieszczany jest w haczyku. Efekt wywoływany jest kliknięcie.

Mój najgłębszy sekret (click-replace: "sekret")[pragnę cię] Po kliknięciu na "sekret" pojawi się zawartość haczyka ("pragnę cię").

Więcej o linkach w Twine w twine2.neocities.org">podręczniku Harlowe autorstwa Chrisa Klimasa.

Ostatnia aktualizacja:

03.02.2023

Cytuj ten wpis jako:

Mariusz Pisarski (never) Rodzaje linków w Twine . "Techsty" 03.02.2023 [https://twine2.neocities.org/].

Twine hipertekst leksja linki tekst cyfrowy węzeł

Mapa połączeń


Legenda

Statystyki


art click code haczyka hipertekst img kliknięciu kotwicy link linki linku linków pasażu piwnica piwnicy pojawi replace rodzaje source strong target techsty tekstu twine wejdź