Infocom to pierwsze wydawnictwo tekstowych gier fabularnych na pierwsze osobiste komputery.

Poniżej - fragment historii Infocomu, zaczerpnięty z nie istniejącej już strony na http://pc.klasyka.do.pl:

Projekt Zork został ukończony do użytku na mainframe'ach w lutym 1979 i wydany w listopadzie 1980 poprzez Personal Software Inc. dla DEC PDP - 11 maszyn używających ITS. Pierwsze promyki epoki gier były zatem przeznaczone tylko dla ludzi mających dostęp do potężnych wówczas maszyn i były one dostępne pod postacią bardzo prostych pod względem technicznym gier tekstowych. Przy okazji nie należy zapominać o tym, że w kwietniu 1979 został umieszczony pierwszy artykuł dotyczący projektu Zork, a założenie firmy miało miejsce 22 czerwca 1979 - czyli dwa miesiące później.

...
Seria gier z wytwórni Infocom. Źrodło: levelskip.com

Zork rozpoczął bazującą na tekście serię gier przygodowych, która ostatecznie była przekompilowywana na ponad 25 różnych platform systemowych. Infocom przeżył parę problemów z Personal Software Inc. prawie od razu na początku bo w październiku 1981 roku, firmy te rozdzieliły się od siebie i Infocom odkupił od PS wszystkie prawa do gier na Apple II. W następnym miesiącu Infocom wydał Zork II: The Wizard of Froboss, kontynuację oryginalnego Zorka. Używając sprawdzonej zasady jak w poprzednim Zorku (i tak samo w następnym Zork III: The Dungeon Master wydanej we wrześniu 1982), tekstowe przygodówki rozwinęły się w trylogię... - poza tym nie nalezy zapominac jeszcze o grze Deadline, która została wydana w kwietniu 1982, a która została ochrzczona mianem pierwszej detektywistycznej gry w historii!

Również we wrześniu 1982 roku ujrzała światło dzienne kolejna gra Infocomu: Starcross. Mimo iż tytuł ten był nadal zwykłą tekstową przygodówką Infocomu, to jednak środowisko jak i klimat gry, podobnie jak i w Deadline, różniły się znacznie od gier z serii Zork. Akcja Starcross została umieszczona w kosmosie w roku 2186. Gra ukazuje jakoby Ty, zawodowy "łapacz" czarnych dziur, przemierzałeś przestrzeń kosmosu w poszukiwaniu miejsca na osiedlenie się. Po drodze dochodzi do spotkania między Tobą a statkiem obcych (zwanych Gargantuanami), musisz zinfiltrować statek i podjąć wyzwanie spełnienia przepowiedni zapowiedzianej już tysiące lat temu.

We wczesnym 1983 roku, Infocom ukształtował się jako znana firma i kontynuował wypuszczanie na rynek znakomitych tytułów, każdy z bogatszą i bardziej szczegółową fabułą niż poprzednik. Przez owe 12 miesięcy 1983 roku, Infocom wydał pięć wspaniałych tytułów: Suspended, The Witness, Planetfall, Enchanter i Infidel. Największy sukces z tej piątki odniósł Enchanter rozkręcony później do trylogii, włączając w to Sorcerer (marzec 1984) i Spellbreaker(październik 1985). Trylogia oparta na Enchanterze dodała gatunek fantasy do głównego nurtu przygodówek Infocomu. W rezultacie autorzy gry urozmaicili "storyline" i rozpoczęli wydawanie różnych stylów gier w tym samym czasie. Najbardziej ewidentne było to w 1984 roku, kiedy kolejne 5 gier Infocomu szturmem zawojowało rynek: Sorcerer, Seastalker, Cutthroats, Hitchhiker's Guide to the Galaxy i Suspect.

Ostatnia aktualizacja:

24.07.2022

Cytuj ten wpis jako:

Mariusz Pisarski (never) Infocom. "Techsty" 24.07.2022 [https://www.techsty.art.pl/hipertekst/gry/gryprzygod/infocom.htm].

generatywność gry gry przygodowe hipertekst infocoom klasyka gier tekstówki

Mapa połączeń


Legenda

Statystyki


art central deadline gier gra gry gryprzygod hipertekst historii img inc infocom infocomu maszyn następnym personal pierwsze później roku rynek różnych techsty value zork została