The Colossal Cave Adventure to inspirowana fabularnymi grami z gatunku Dungeons and Dragons komputerowa gra Williama Crowthera stworzona w 1972, rozbudowana przed Dona Woodsa w 1976, i uważana za pierwszą tekstową grę przygodową, w której rolą gracza było wpisywanie komend w języku naturalnym, zrozumiałym przez specjalny program interpretujący komendy, tak zwany parser. Adventure to “interaktywna fikcja", w której komputer mógł symulować i opisywać sytuację, a użytkownik mógł wpisywać interpretowane przez parser komendy odnośnie tego, co chce w świecie gry zrobić. Użytkownik mógł dzięki temu uczestniczyć w powstającym na bieżąco opowiadaniu zlokalizowanym w fikcyjnym świecie. Lokacje w grze oraz szczegółowe opisy niektórych lokacji odpowiadają partiom Jaskini Mamuciej w Kentucky. Jak podkreśla Nick Montfort, Adventure nie była grą eksperymentalną, ale komputerową grą stworzoną – jak to ujął Crowther – dla "nie komputerowych" osób. Warto zatem podkreślić fakt, że z założenia gra ta była formą odtworzenia "jaskiniowych fantazji" autora w formie gry dla dzieci (córki Crowthera) inspirowana pewnymi aspektami Dungeons and Dragons.
Adventure i cały gatunek interaktywnej fikcji, nazywanej tez u nas tekstowymi przygodówkami, wpłynęły na hipertekstową fikcję i na trwałe wpisały się w historię literatury elektronicznej. W popołudniu. pewnej historii Michaela Joyce'a czytelnik zaproszony zostaje do wpisywania tekstu w specjalne okienko. Trudno sobie wyobrazić, aby rozwiązanie to nie było inspirowane właśnie przez gatunek zapoczątkowany przez Adventure.
Ostatnia aktualizacja:
24.07.2022
Cytuj ten wpis jako:
Mariusz Pisarski (never) Adventure. "Techsty" 24.07.2022 [https://www.techsty.art.pl/hipertekst/gry/gryprzygod/adventure.htm].
generatywność gry gry przygodowe hipertekst klasyka gier tekstówki