Interaktywne, inteligentne media zazwyczaj powstają jako efekt pracy internetowych społeczności lub same ustanawiają centra, w których krystalizują się różnorodne techniki i gatunki. To właśnie wspólne zainteresowania kształtują formy zbiorowego uczestnictwa, które przejawiają się przede wszystkim poprzez twórczą ekspresję. Tego typu korelacje między działaniami grup a nowymi rodzajami ekspresji odnaleźć można w licznych przykładach. Wystarczy wspomnieć, że badania nad sprzętem komputerowym i metodami łamania oprogramowania wywarły wpływ na scenę współczesnej technologii; zainteresowanie technikami kreatywnego pisania, a także wzrost popularności horrorów doprowadziły do powstania gatunku Creepypasty. Natomiast działania retroinformatyków i retrogamerów skutkowały rozpowszechnieniem witryn „small web”.
Społeczności praktyk cyfrowych to ścieżka zachęcająca do podjęcia refleksji technicznych i fenomenologicznych, wykraczających poza tradycyjne media społecznościowe. Zgłoszenia mogą koncentrować się na rozwoju oraz działaniach społeczności połączonych wspólnymi zainteresowaniami: na ich praktykach twórczych, narzędziach, wynikach oraz przyświecających im celach.
Ze względu na niezwykle kreatywny charakter projektów realizowanych przez społeczności praktyk cyfrowych, zgłoszenia mogą mieć różne formy: od artykułów naukowych po działające dema, również takie, których uruchomienie wymaga określonych systemów. Demom muszą jednak towarzyszyć m.in. rozszerzone streszczenia, dokumentujące ich specyfikację.
Proponujemy namysł nad następującymi problemami:
– interakcja i syndykacja WWW: analiza interakcji i syndykacji WWW w dobrze ugruntowanych tematycznych społecznościach wirtualnych (np. WELL, DeviantArt);
historia gier wideo: komputery retro, sieci peer-to-peer, gry, „kreatywne piractwo”;
– rynek artystów i książek: dystrybucje jako sieci społecznościowe;
– sieci zrzeszające praktyków: demoscena, MUD-y i interaktywne społeczności fikcyjne;
– prezentowanie wirtualnych treści: nowatorskie i rygorystyczne sposoby (re)prezentacji dem technologicznych, hipermedialnych traversali, playthroughs jako ustrukturyzowanych, nadających się do publikacji i cytowania pozycji naukowych;
– kreatywne sieci: sieci w Vernacular Web, np. GeoCities, MySpace i Usenet;
– kreatywna wymiana wiedzy: protokoły komunikacyjne, historyczne (np. BBS, Gopher) lub współczesne (np. gemini:// spartan:// titan://), alternatywne/równoległe do sieci HTTP lub Internetu, a także ich rozumienie i wykorzystanie we współczesnej wymianie wiedzy oraz społeczności, którym służą.
Zapraszamy Państwa także do przeczytania wywiadu z przewodniczącymi tej ścieżki badawczej.
Ostatnia aktualizacja:
13.05.2024
Cytuj ten wpis jako:
Ewelina Bulewicz (2024) Społeczności praktyk cyfrowych . "Techsty" 13.05.2024 [https://techsty.art.pl/HT24/SpołecznosciPraktykCyfrowych.htm].