Od końca lat 90-tych najlepszy program do animacji sieciowej - Macromedia (później Adobe) Flash zakończył swoje software'owe życie w 2019 roku przyprawiając o ból głowy autorów, czytelników, badaczy, archiwistów literatury cyfrowej. Firma Adobe wykazała się typowo korporacyjnym, nastawionym na krótkoterminowy zysk podejściem do platformy, najpierw ją promując, przyciągając doń społeczności twórców, a następnie – by przypodobać się udziałowcom – ucinając swoje związki z programem.

Tymczasem Flash przyczynił się do powstania tysiące dzieł cyfrowych wykorzystujących animację i skryptowość do wytwarzania artystycznych sensów w sposób do tej pory nie osiągalny w druku. Problemy platformy zaczęły się około roku 2002-2003 wraz z promocją tzw. Standardów sieciowych przez developerów i web designerów. Już wtedy Techsty ostrzegały swoich czytelników:

Od niedawna szereg firm i instytucji promujących rozwój internetu i otwarte standardy sieciowe zaczęło głośno mówić o wadach programu Flash, wskazując na HTML 5 i jego możliwości w zakresie dostarczania treści bogatych w animację, dźwięk i wideo. Młodym autorom, którzy rozpoczynają swoją drogę jako autorzy sztuki sieciowej, zalecamy zatem zgłębianie tajników HTML5, JavaScript, jQuery, Cocoa i Objective-C jako bardziej od Flasha przyszłościowych, uniwersalnych i działających na wielu platformach, począwszy od małego telefonu komórkowego po komputer biurowy.

...
Flash 2 na systemy Windows: linia czasu (timeline) stanowiła centrum planowania interakcji i animacji w utworze. Źródło: WebDesignMuseum.org

W 2009 roku Steve Jobs napisał list otwarty w sprawie Flasha, zamartwiając się jak to obecność wspierających go wtyczek multimedialnych na stronach internetowych wyczerpuje baterie nowego cuda firmy Apple: iPhone'a. 10 lat później Adobe wycofuje się ze wspierania tej technologii, która od tej pory uznana zostaje za technologia non grata w świecie współczesnej, głownie mobilnej, sieci. Istnieją na szczęście sposoby zachowania i archiwizacji dzieł powstałych we Flashu a także narzędzia pozwalające – w nie zawsze doskonały sposób – go zastąpić. W archiwizacji, wpieranej przez technologie emulacji Conifer i Raffle, przoduje Electronic literature Lab na Washington State University i prowadzone przez niego wirtualne archiwum the Next.

Ostatnia aktualizacja:

14.01.2024

Cytuj ten wpis jako:

Mariusz Pisarski (never) Systemy Hipertekstowe - Flash . "Techsty" 14.01.2024 [].

historia narzędzia autorskie platfromy systemy hipertekstowe

Mapa połączeń


Legenda

Statystyki


adobe animacji archiwizacji art central dgrigar dzieł flash flasha grafika hipermedia hipertekst img lat platformy pory później roku sieciowej source sposób systemy target techsty value