Od końca lat 90-tych najlepszy program do animacji sieciowej - Macromedia (później Adobe) Flash zakończył swoje software'owe życie w 2019 roku przyprawiając o ból głowy autorów, czytelników, badaczy, archiwistów literatury cyfrowej. Firma Adobe wykazała się typowo korporacyjnym, nastawionym na krótkoterminowy zysk podejściem do platformy, najpierw ją promując, przyciągając doń społeczności twórców, a następnie – by przypodobać się udziałowcom – ucinając swoje związki z programem.
Tymczasem Flash przyczynił się do powstania tysiące dzieł cyfrowych wykorzystujących animację i skryptowość do wytwarzania artystycznych sensów w sposób do tej pory nie osiągalny w druku. Problemy platformy zaczęły się około roku 2002-2003 wraz z promocją tzw. Standardów sieciowych przez developerów i web designerów. Już wtedy Techsty ostrzegały swoich czytelników:
Od niedawna szereg firm i instytucji promujących rozwój internetu i otwarte standardy sieciowe zaczęło głośno mówić o wadach programu Flash, wskazując na HTML 5 i jego możliwości w zakresie dostarczania treści bogatych w animację, dźwięk i wideo. Młodym autorom, którzy rozpoczynają swoją drogę jako autorzy sztuki sieciowej, zalecamy zatem zgłębianie tajników HTML5, JavaScript, jQuery, Cocoa i Objective-C jako bardziej od Flasha przyszłościowych, uniwersalnych i działających na wielu platformach, począwszy od małego telefonu komórkowego po komputer biurowy.
W 2009 roku Steve Jobs napisał list otwarty w sprawie Flasha, zamartwiając się jak to obecność wspierających go wtyczek multimedialnych na stronach internetowych wyczerpuje baterie nowego cuda firmy Apple: iPhone'a. 10 lat później Adobe wycofuje się ze wspierania tej technologii, która od tej pory uznana zostaje za technologia non grata w świecie współczesnej, głownie mobilnej, sieci. Istnieją na szczęście sposoby zachowania i archiwizacji dzieł powstałych we Flashu a także narzędzia pozwalające – w nie zawsze doskonały sposób – go zastąpić. W archiwizacji, wpieranej przez technologie emulacji Conifer i Raffle, przoduje Electronic literature Lab na Washington State University i prowadzone przez niego wirtualne archiwum the Next.
Ostatnia aktualizacja:
14.01.2024
Cytuj ten wpis jako:
Mariusz Pisarski (never) Systemy Hipertekstowe - Flash . "Techsty" 14.01.2024 [].
historia narzędzia autorskie platfromy systemy hipertekstowe