ITINERARIUM.
Literatura
wobec technologii,
wpływ medium na przekazywane treści
05
Dorota Sikora
Z pewnością złożoność języka PHP jest podstawowym
ograniczeniem, na jakie napotkać może twórca hipertekstualnej fikcji.
Jednakże rosnące zainteresowanie, zarówno tego rodzaju literaturą,
jak i możliwościami oferowanymi przez język skryptowy, może sprawić,
że powstaną projekty wykorzystujące pomysły hipertekstowych pisarzy
zrealizowane przez życzliwych
informatyków .
PHP daje twórcy w zasadzie nieograniczone
możliwości - a jeśli ograniczenia istnieją, to są one raczej w wyobraźni
tworzącego. Porównując Storyspace i język PHP, można zauważyć, że
wszystkie opcje, które pojawiają się w programie Eastgate Systems,
są możliwe do rozpisania w PHP, co więcej, może on realizować bardziej
zaawansowane strategie autorskie niż to miało miejsce w wymienionych
programach do tworzenia hiperfikcji. Ponieważ PHP jest językiem
obiektowym, a więc takim, który ustanawia hierarchę programowanych
klas, możliwe jest wpisanie w strukturę hipertekstu wszystkich opisanych
przez Bernsteina figur hiperfikcji: koła,
kontrapunktu, montażu i światów lustrzanych.
Przykładem zastosowania PHP w tworzeniu
hiperfikcji sieciowej może być idea pól strzeżonych, realizowana
dzięki instrukcjom warunkowym, które - podobnie jak w Storyspace
- nie pozwolą na eksplorację leksji, wyznaczonych przez autora jako
miejsca, w których czytelnik może pojawić się dopiero po odbyciu
drogi przez inne pola pisma. Składnia tej instrukcji pozwala na
zawarcie w kodzie warunku, po spełnieniu którego zostaje wykonana.
Twórca
może też założyć wykonanie pętli, co oznaczałoby, że pewna procedura
będzie wykonywana póki warunek zostanie lub nie zostanie spełniony
- o tym decyduje autor historii. Załóżmy, że opowieść jest próbą
przeniesienia w cyfrową przestrzeń powieści kryminalnej. Bohater
prowadzony przez tok narracji, której twórcą jest nie tylko autor
stwarzający pewne pole zdarzeń, ale i czytelnik, trafił do budynku,
w którym wiadomo, że znajduje się osoba znająca odpowiedź na jedno
z kluczowych pytań prowadzących do rozwiązania zagadki. Jeśli instrukcja
będzie opisywać taki rozwój wypadków, w którym autor założy niemożność
wyjścia z budynku bez spotkania, bohater będzie wracał do punktu
wyjścia, krążył w tej przestrzeni tak długo, dopóki nie trafi w
odpowiednie miejsce.
Instrukcje można w matrycy powieści łączyć,
służą do tego operatory logiczne: alternatywa, koniunkcja i negacja.
Bohater może znaleźć się w miejscu, które zbliży go do rozwikłania
zagadki, jeśli czytelnik spełni wszystkie założone przez autora
warunki (koniunkcja), dokona wyboru, spełniając jeden warunek, tym
samym zdeterminuje dalszy tok narracji, ponieważ twórca historii
może sprawić, że czytelnik nie dotrze do pewnych partii lektury
i pozna tylko tę cześć historii, która wynika z dokonanego wyboru
(alternatywa), w końcu można też założyć, że tylko niewykonanie
warunku i nieobecność bohatera w danym miejscu spowoduje określony
rozwój wydarzeń (negacja).
Randomizacja linków, czyli losowy dostęp
do miejsc w tekście to kolejna, możliwa do wpisania w lekturę strategia.
W systemach do tworzenia hiperfikcji korzysta się z niej stosunkowo
rzadko - przyczyną tego jest najprawdopodobniej oddanie czytelnikowi
wyboru, jaką drogą podąży. Losowe, a więc przypadkowe skierowanie
w daną przestrzeń nie jest determinowane ani przez autora, ani przez
czytelnika, co ostatecznie powoduje zupełnie nieprzewidywalne tory
lektury.
|
|