ITINERARIUM.
Literatura
wobec technologii,
wpływ medium na przekazywane treści
05
Dorota Sikora
Ważną właściwością stron tworzonych w PHP jest to, że skrypt
tworzy zapisem drogi, jaką przebył czytelnik od chwili, gdy pojawił
się na stronie. W przypadku literackiej hiperfikcji można to wykorzystać
na kilka sposobów - po pierwsze w celu zapobiegnięcia zagubienia
w tekście, podobnie jak w programie Storyspace, zbudować można na
tym łańcuchu aparat nawigacyjny orientujący czytelnika w hipertekstualnej
przestrzeni. Można tym samym rozrysować mapę, która wskaże, jakie
miejsca zostały w tekście odwiedzone, jaką drogę przebył odkrywca
jednej z wielu wersji historii. Jest jeszcze jeden, być może najważniejszy
element - odwiedzający stronę może po kilku dniach rozpocząć eksploracje
w miejscu, w którym niegdyś skończył, do tej pory umożliwiały to
tylko programy do tworzenia fikcji stand-alone, dzisiaj takie możliwości
oferują niektóre portale internetowe.
Hypertext Preprocesor jest także, co warto
podkreślić, narzędziem do tworzenia narzędzi. Dokładny opis ścieżki
utrwalony w plikach tekstowych daje autorowi informację o torach
lektury. Badacz zajmujący się problematyką zyskuje tym samym doskonały
materiał, by sprawdzić, czy zmieniające się wersje odczytań odpowiadają
powiązaniom wewnątrz tekstu.
Podsumowując należy podkreślić, że opisane
zostały tylko niektóre ze strategii możliwych do wykorzystania w
literackim hipertekście. W tym miejscu warto jeszcze zauważyć, że
podstawową różnicą między hiperfikcją tworzoną w programie Storyspace
a tą tworzoną w języku PHP jest przede wszystkim jej zasięg. Historia
po raz kolejny zatacza koło - upowszechnienie druku spowodowało
szerszy dostęp do książek, podobnie z literaturą hipertekstualną,
może okazać się, że dzięki językom takim jak PHP i możliwości zamieszczania
tekstów w Internecie - realizujących bardziej złożone strategie
autorskie - staną się one bardziej popularne. Zatem medium nie tylko
wpływa na odbiór przekazywanych treści, samo w sobie jest treścią,
ale także jego wybór stanowi o dynamice rozwoju, w tym przypadku
literatury hipertekstualnej.
Jak doniosłym jest kwestia wykorzystywanego
medium, jego zasięgu oraz dynamiki zmian świadczyć może także przekonanie,
iż wyznacza ona podstawowe etapy rozwoju kultury. W książce Oralność
i piśmienność Ong zauważa, że kultury interpretowane są z punktu
widzenia wykorzystania mediów komunikacyjnych. W typologii wymienione
zostają: kultura oralna, kultura cyrograficzna, kultura typograficzna,
kultura
elektroniczna.
Nowa rzeczywistość wymaga nowego opisu -
żeglowanie to najczęściej używana metafora podróży po zasobach Internetu.
Czytelnik może obrać kurs, rozwijając tę metaforę za Pisarskim,
po archipelagu leksji. Aparat nawigacyjny, przypomina mapy, którymi
kierowali się odkrywcy nowych lądów. Idąc dalej, przywołać można
słowa jednego z bohaterów sztuki Moliera Szelmostwa Skapena,
Geront aż siedem razy powtarza: pokiegóż
diabła łaził na ten statek?
I nawet jeśli trudno odpowiedzieć na to pytanie, należy mieć świadomość,
że żeglowanie jest rzeczą konieczną.
|
|