Mark
Bernstein
Wzory hipertekstów 08
S Ą S I E D Z T W O
Sąsiedztwo
ustala związki między węzłami wynikające z bliskości, wspólnej ornamentyki
albo wspólnych nawigacyjnych oznakowań. Zakładki, pasek nawigacyjny
albo miniaturowa mapa witryny sugerują czytelnikowi, że odwiedzana
przez niego leksja jest, w jakiś zaplanowany przez autora sposób,
"bliska" innej. Tak jak wysoka kościelna wieża wskazuje
spacerowiczowi, że dwa pukty, które dzieli długa kręta ulica są
nadal w sąsiedztwie [53],
tak celowe uwypuklenie wspólnych elementów, może podkreślić związki,
których nie da się ukazać za pomocą linków. [7].
(Epizody Rosenberga [66]
są ściśle związane z omawianym tutaj modelem: "sąsiedztwo"
podkreśla obecność sensotwórczych wzorów, podczas gdy "epizody"
kładą większy nacisk na doświadczanie struktur powstającym w umyśle
czytelnika. (Patrz także Rossiego: Navigational Contexts
[67])
Nielsen
opisał typowy dla zaawansowanych stron internetowych konflikt pomiędzy
tym, co stanowi o przynależności poszczególnego hipertekstu do serwisu
a tym, co jest właściwe niego samego. [63]
Jeśli każdą stronę witryny zaprojektowano i zoptymalizowano do jej
własnych celów, wtedy serwis, jako całość, traci spójną tożsamość
a jego niepowtarzalny charakter staje się nieprzejrzysty. Jako rozwiązanie
Nielsen proponuje jednolitą ramę nawigacyjną, co pozwoli stworzyć
matrycę strony, do której dodawać można kolejne elementy poszczególnych
podstron, w zależności od potrzeb, i tworzyć będą one tożsamości
podrzędne.
Motywy
wizualne często wzmacniają tożsamość sąsiedztwa po to, by ustalić
kontekst organizacyjny alub zwrócić uwagę na relację między poszczególnymi
elementami. Muzeum d'Orsay: Visite Virtuelle [15]
wykorzystuje swą strukturę, by stworzyć hipertekst, nadający odpowiednie
brzmienie historycznym, historiograficznym i politycznym dziełom,
które ukształtowały zarówno kompozycję jak i sposób prezentacji
narodowej kolekcji sztuki. Millet prowadzi do Courbeta i do Maneta;
Courbet współczesny Couture?owi, tworzący jednak poza obowiązującą
wówczas tradycją, jest wyeksponowany wzdłuż korytarza głównego a
nie w przyległym pokoju. Użycie wspólnej ornamentyki i aparatu nawigacyjnego
dla identyfikacji i umiejscowienia fragmentu hipertekstu jako elementu
większej struktury wywodzi się z HyperCard [5],
HDM [31].
W VIKI
[55]
i Web Squirrel [10]
przestrzenna bliskość pozwala nie tyle na wykorzystanie montażu,
co na przestrzenne zdefiniowanie sąsiedztw, które przedstawiają
nieformalne powiązania między elementami.
D Z I E L N I K /
Ł Ą C Z N I K
Wzór dzielnik/łącznik
(split/join) spaja dwie lub więcej sekwencji. Jest niezastąpiony
w opowiadaniach interaktywnych, w których podejmowane przez czytelnika
działania zmieniają bieg wydarzeń. Jeśli każde rozstrzygnięcie zmienia
wszystko, co zdarza się później, autorzy, pragnąc utrzymać swą prace
w ustalonych granicach, nie mogą pozwolić czytelnikowi na podejmowanie
zbyt wielu decyzji [14].
Dzielniki pozwalają na to, by opowiadanie, w ograniczonym zakresie,
zależało od wyborów czytelnika i by później (przynajmniej na jakiś
czas) mógł on wrócić do głównego wątku. Poprzez rejestr informacji,
autor może zaprojektować kolejne sekwencje, by rozdzielić je w wyniku
wcześniej dokonanego wyboru, fragmenty te (dzielniki) są ponownie
łączone (przez łączniki).
Wzór
Rashomon [46]
wstawia dzielnik/łącznik wewnątrz cyklu. Model ten z sukcesem przełamuje
cykl, gdy czytelnik odkrywa w trakcie ponownej lektury odmienne
dzielniki, cykl pozostaje jednak dominujacą figurą, która jest ramą
każdej ścieżki lektury. W King of Space Sara Smith [70]
używa potrójnego dzielnika na końcu sekwencji wstępnych po to, by
ustalić, w jaki sposób przypadkowe wybory mogą zaangażować czytelnika
w działania, których nigdy by on nie zaaprobował. Na pierwszy rzut
oka dzielnik wydaje się być elementem trywialnym i podobnym do gry,
ale staje się znaczący w przypadku, gdy czytelnik podąży ścieżkami
alternatywnymi.
Podglądy i tury
(overwievs and tours) [76][27]
są przykładami Dzielnika/Łącznika, gdzie cele retorytcznych szlaków
są podobne, lecz jedna strona dzielnika bardziej szczegółowa niż druga.
Pisarze zazwyczaj wykorzystują podglądy i tury w celach czysto użytkowych,
lecz Split/Join nie musi być wyłącznie figurą o takim charakterze.
B R A K U
J Ą C E O G N I W O I F
I N T A
|
|