Mark
Bernstein
Wzory hipertekstów 07
M O N T A Ż
W
przypadku montażu, na ekranie komputera pojawia
się kilka pól pisma naraz, wzmacniają się one nawzajem zachowując
jednocześnie swoją tożsamość. Montaż jest najbardziej skuteczny,
gdy nałożone na siebie okna ustanawiają połączenia wzdłuż granic
otwartych węzłów i łączy. Jako wyróżniający się motyw, wzór ten
występuje w pedagogicznych hipertekstach George P. Landowa [47,
51],
z których każdy rozpoczyna się z montażem oferującym kilka punktów
wejścia w tekst [49].
Z intrygującym skutkiem figurę tę, powstałą z nałożenia kilku okien,
wykorzystuje w Patchwork Girl Shelley Jackson [37].
Z kolei Christiane Paul w Unreal City [65]
używa montażu do rozbicia ramy ekranu, czyni to łącząc cyfrowy obraz
z konwencjonalną, papierową książką trzymaną w rękach czytającego.
Okazuje się, że ikoniczna reprezentacja drukowanej strony może spełniać
podobną funkcję, ponieważ uwalnia w ten sposób hipertekst z ram
ekranu komputera.
Rysunek
2. Montaż w Patchwork Girl [37] z Writing At The Edge
[50]
Montaż
to odwieczny punkt honoru dla projektantów muzeów i galerii, gdzie
obrazy różnych szkół i kierunków muszą zajmować tę samą ograniczoną
przestrzeń. Przemyślane rozwiązania przestrznne i aranżacje mogą
zminimalizować destrukcyjne skutki montażu a odpowiednie zestawienia
obiektów prowokują świeże wejrzenia.
Niektóre hiperteksty z zakresu historii sztuki próbowały odtwarzać
architektoniczny montaż prawdziwych albo wirtualnych przestrzeni
muzealnych; często, jak to ma miejsce w Muzeum d'Orsay: Visite Virtuelle,
tematem staje się sam hipertekst jako muzeum a nie zgromadzone zbiory
[15].
Treliaż
[72]
dotyczy przede wszystkim opisu i zarządzania montażem.
S Ą S I E
D Z T W O O R A Z S P L I T / J O I N T
|