Sławek Shuty - Blok, re-edycja 2019

M.

Jak jest zbudowany samochód -

Chodzi o to, żeby wiedzieć dlaczego ten dziwny "stwór" na czterech kółkach zwany samochodem, może jechać, hamować, skręcać, świecić reflektorem. No co to jest ten samochód? Jest to metalowe lub plastikowe pudło, zwane nadwoziem lub karoserią, przystosowane do przewozu ludzi i bagaży. Jedno jest duże inne małe, w specjalnych gazetach można zobaczyć, że wiele jest ich typów ale każde ma koła, a te są wyposażone w opony z gumy, a w oponach jest powietrze tak, że auto opiera się na oponach, jak na poduszkach. Ciekawe co?

Ale auto może się toczyć po drodze tylko wtedy, gdy koła coś napędza. A co to jest? Oczywiście silnik. Silnik jest zbudowany z wielu części i buczy, jak się jedzie. Jeżeli coś się w silniku psuje, to należy podnieść maskę i długo na niego popatrzeć. A jak się nie wypatrzy nic, to trzeba jechać to takiego pana, co umie silniki naprawiać - specjalisty mechanika. Do silnika trzeba czasem nalać benzyny, a tą się nalewa w takich specjalnych domkach, gdzie są sklepy i węże zakończone metalowymi końcówkami.

Uff. Wiemy już co to jest silnik! Jak już wsiądziesz do wnętrza to masz tak: kierownicę do kręcenia, taką pałkę zakończoną kulką lub czymś innym i tym się zmienia biegi, a poniżej pod kierownicą są trzy pedały, do gazu jedne, drugie sprzęgło - bardzo użyteczne urządzenie, które pozwala łagodnie ruszyć autem, gdyby go nie było w momencie uruchomienia silnika samochód ruszyłby gwałtownie i trudno byłoby go zatrzymać i trzeci pedał to hamulec nożny. A jeszcze z boku po prawej stronie taka wajcha - to jest hamulec ręczny, przydaje się. Zapamiętaj! Układ hamulcowy i kierowniczy są najważniejszymi układami i decydują o bezpieczeństwie jazdy. Lepiej nie regulować tam nic i nie gmyrać w tych układach, jak się na tym nie znasz. Dobra?