Większość niepowodzeń, o których ludzie mówią w interakcjach z ChatGPT, można rozwiązać poprzez lepsze formułowanie poleceń. Mimo że formułowanie poleceń nie zawsze jest konieczne, oto prosty skrót, który pomoże ci kształtować swoje wejścia, aby uzyskać pożądane wyjścia.

PROMPTS (polecenia)

Personality (osobowość)

Rubric (rubryka)

Objective (cel)

Models (modele)

Particulars (szczegóły)

Task (zadanie)

Setting (kontekst)

Osobowość: lub Rola. Jeśli chcesz czegoś więcej niż generycznego pisania, daj ChatGPT osobowość, którą będzie mógł używać jako wzór do wyrażania się. Ten wybór wskaże również słownictwo, ton i postawę. Dobrze jest również nadać mu rolę: Jesteś nauczycielem pisania. Jesteś kochającą matką trzech uroczych kotów. Jesteś zirytowanym klientem, który właśnie został przeładowany.

Rubryka: Jak wygląda udany wynik? Pisanie może być lepsze i gorsze, ale ChatGPT nie wie, co cenisz. Podobnie jak nauczyciel pisania, powiedz mu, co to jest dobre pisanie, a także co jest złym pisaniem.

Cel: Każdy akt komunikacji, każde wypowiedzenie ma jakiś cel. Jakiego celu próbujesz osiągnąć za pomocą tego tekstu?

Modele: Mimo że LLM (Large Language Models – Duże Modele Językowe) były modelowane na dużych ilościach języka (stąd "duże" w ich nazwie), mogły nie być szkolone na typie tekstu, którego pragniesz. Potrzebujesz, aby wygenerował raport TP? Pokaż mu więc kilka, zwłaszcza dobrych.

Szczegóły: To są twoje dane wejściowe. Jeśli nie chcesz, aby LLM wymyślał rzeczy — lub halucynował — musisz dostarczyć mu treści, których chcesz użyć. Podaj mu fakty, cytaty, dane itp. Większość LLM nie jest połączona z zestawami danych i jest niewiarygodna, nawet gdy są.

Zadanie: Większość ludzi zaczyna od zadania i ty też powinieneś. Ale umieściłem to niżej na liście, aby pomóc ci skupić się na innych aspektach pisania, o których możesz nie myśleć.

Kontekst: LLM zwykle zaczynają od zera przy każdej sesji, więc musisz stworzyć dla nich świat komunikacji. Kto jest odbiorcą? Jaka jest sytuacja, w której piszesz ten prompt?

Chociaż w sztuce formułowania poleceń jest dużo więcej i można dokonywać większych dostosowań, na przykład wprowadzając więcej danych szkoleniowych lub zmieniając temperatury, metoda PROMPTS powinna pomóc uzyskać lepsze wyniki.

Tylko dla nauczycieli:

Nauczanie metody PROMPTS to okazja do dyskusji ze studentami o tym, co wchodzi w skład każdego aktu komunikacji. Tak więc moc tego ćwiczenia może nie tkwić w tekście wyprodukowanym przez LLM, lecz zamiast tego w rozmowach, jakie może wywołać na temat natury pisania lub komunikacji.

Stworzyliśmy skrót PROMPTS na moim kursie pisania z pomocą maszyn w USC tego lata, z małą pomocą od samego ChatGPT.