CAVE 2 – spadkobierca słynnego systemu wirtualnej rzeczywistości tekstu — CAVE, stworzonego na Brown University trafił „pod strzechy”. Podczas konferencji ACM Hypertext 2025 Uniwersytet Illinois zaprezentował projekty VR The Hidden Costs of Logistics and The Disappearing Wild zrealizowane w swoim CAVE 2 Laboratory. Są to prace studenckie koncentrujące się na problemie warunków pracy w hurtowniach firmy Amazon oraz kryzysie klimatycznym. Ich realizacja była możliwa dzięki wsparciu Wydziału Komunikacji i Mediów Uniwersytetu Illinois w Chicago (College of Communication and Media Arts, UIC), którym kieruje m.in. prof. Daria Tsoupikova, projektantka specjalizująca się w interaktywnych środowiskach VR, z którą miałem okazję porozmawiać.
CAVE 2 został w ostatnich latach wykorzystany do stworzenia spektakularnych projektów literatury elektronicznej, jak na przykład Hearts and Minds: The Interrogations Project Rodericka Coovera, Scotta Rettberga, Darię Tsoupikovą i Arthura Nishimota Immersyjna technologię VR użyta jest tu, by ukazać “z bliska”, w sposób nie dający się przestawić w tradycyjnym reportażu, doświadczenia amerykańskich żołnierzy w Iraku, koncentrując się na tematach tortur, przemocy na polu walki oraz stresu pourazowego (PTSD). W laboratorium powstały również inne eksperymentalne dzieła łączące VR, performance i narrację interaktywną.
CAVE 2 to pierwszy na świecie niemal całkowicie “bezszwowy” system immersyjny osadzony w przestrzeni cylindrycznej i wyświetlający swój obraz na połączonych płaskich panelach. System umożliwia jednoczesne wyświetlanie informacji w 2D i 3D, oferując elastyczność w zastosowaniach. System ma kształt cylindra o średnicy 24 stóp (ok. 7,3 m) i wysokości 8 stóp (ok. 2,4 m) i składa się z 72 prawie bezszwowych paneli LCD zoptymalizowanych pod kątem pasywnego stereo i osi widzenia, tworząc około 320-stopniowe panoramiczne środowisko do prezentacji informacji.
Więcej informacji na temat projektu CAVE 2 można znaleźć na stronach laboratorium EVL. Jest to jedno z nielicznych miejsc w Stanach Zjednoczonych — i na świecie — gdzie zaawansowany system VR przybiera fizyczną postać cylindrycznej przestrzeni otoczonej dziesiątkami ekranów tworzących panoramiczną kopułę obrazu.
Więcej informacji na temat projektu CAVE 2 można znaleźć na stronach labu ELV. To jedno z nielicznych miejsc w Stanach Zjednoczonych — i na świecie — gdzie najczęściej “wirtualne” pole pisma, przybiera fizyczną postać cylindrycznej przestrzeni otoczonej dziesiątkami ekranów tworzących panoramiczną kopułę obrazu. Dużym atutem systemów immersyjnych jest ich społeczny wymiar: doświadczenie VR oglądane może byś we wnętrzu cylindra przez kilkadziesiąt widzów (w naszym przypadku było to ponad 30 osób, były nawet rodziny z dziećmi. Wspólne poznawanie nowych przestrzeni, rozwiązywanie zagadek, w bliskiej obecności współwidzów i wspłinteraktorów, potęguje społecznie krytyczny, pilny przekaz. Empatia wobec tematu narracji jest dzięki temu podniesiona do potęgi.
Ostatnia aktualizacja:
23.10.2025
Cytuj ten wpis jako:
Mariusz Pisarski (2025) CAVE2 pod strzechy. "Techsty" 23.10.2025 [https://techsty.art.pl/akt/Cave2.html].
VR