powrot do hipertekst
 
magazyn
warsztaty
cyborg cafe
gutenberg pub
blog
skrzynka
   
k s i ą ż k a : i d e a ł   k s i ę g i
               
 
 
   
W epoce postgutenbergowskiej marzenie o Opus Magnum, księdze totalnej, wydaje się bliższe przełożenia na materialny konkret (w tym miejscu warto zasięg terminu "materialny" rozszerzyć o sferę zerojedynkową). Marzenia o memexie, Xanadu, Bibliotece Babel, gdy opowiada się je dzieciom, nie robi już na nich wielkiego wrażenia. Efekt ten stępiony został przez ekran komputera, który stał się dziś multiksiążką połączoną z innymi książkami. Tekst tradycyjny, zeskanowany z książek drukowanych, łączy sie tu z tekstem cyfrowym, a te - łączą się z grafiką, dźwiękami i strumieniami video. Ekran komputera, nowe pole pisma, jest obszarem dywergencji nie tylko wszystkich możliwych mediów, ale i wszystkich możliwych dyskursów.  

W elektronicznym hipertekście literackim, który nie istnieje bez ekranu komputera, literalizują się borgsowskie wizje bibliotek, ogrodów o rozwidlających się ścieżkach i labiryntów, tu także oblekają sie w materialność niewidzialne miasta Italo Calvino. Hipertekst wypełnia puste od dłuższego czasu miejsce w panteonie Utopii, choć paradoskalnie wyrasta z filozofii, która dekonstruowała każdy mit.

Hipertekst jako możliwość idealnego wyrażenia się człowieczeństwa, to dzisiejsza Schultzowska Księga, wstydliwe dziecko dekonstrukcjonistów.

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
  • projekt xanadu
  • bush i memex
  • mity hipertekstualistów

     
  • utopia
      
  • magiczne xanadu coleridge`a
  • hipertekst - definicje
     
  • książka drukowana
     
    . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
       
     

    copyright (c) techsty 2002